In Baby Blues van de Belgische uitgever Jumping Turtle Games ben jij als werknemer van een crèche verantwoordelijk voor vijf baby’s, die je blij moet zien te houden. Je beschikt over vijf handkaarten. Elke ronde mag je één pestkaart en maximaal vier verdedigingskaarten spelen. Door het uitspelen van een pestkaart zet je een baby van een medespeler op scherp. Kunnen ze dit in hun volgende beurt niet oplossen, dan barst het mormel in tranen uit. Wanneer al jouw baby’s waterlanders sproeien, lig je uit het spel. Een eenvoudig kaartspel dat het moet hebben van luchtig leedvermaak.
De Nederlandse uitgever PlayThisOne bewaart goede herinneringen aan de Fairplay hitlijst van 2013, waarop het kaartspel Ugo! in de top tien eindigde. Dit jaar probeerden ze het lot een handje te helpen, door voor het begin van de beurs de nieuwe spellen Stingy en RevoltaaA alvast een prominente plek op de kast van Fairplay te geven. Laatstgenoemde pakte deze ludieke guerillamarketing sportief op en plaatste zelfs een verwijzing naar de stand op de kast.
Revoltaaa is een toegankelijk kaartspel van Reiner Knizia. De spelers spelen elke ronde hun kaarten uit om invloed uit te oefenen op twee strijdende facties, de eenden en de robots. De uitdaging zit ‘m in de spanning tussen het uitspelen van kaarten om de juiste factie te laten winnen en het bewaren van kaarten om daarbij zelf zo veel mogelijk punten te verdienen. Een leuk tussendoortje, ook voor veelspelers.
Het interactieve verzamelspelletje Stingy is ook ontworpen door Reiner Knizia. Het spelmateriaal bestaat uit gekleurde tegeltjes waarop allerlei voorwerpen van piraten zijn afgebeeld. Het is de bedoeling om complete sets van kostbare voorwerpen te verzamelen. Dit doe je door incomplete sets van medespelers te roven, die op hun beurt weer een greep uit jouw collectie mogen doen. Complete sets zijn veilig tot aan de eindtelling. Een luchtig familiespel, dat halverwege de rit rustig lijkt voor te kabbelen, om tegen het einde in een stroomversnelling te raken.
In Discoveries keert auteur Cédrick Chaboussit terug naar het verhaal achter Lewis & Clark. Je speelt een van de expeditieleden Lewis, Clark, Gass of Ordway. De acties worden gestuurd door dobbelstenen. Hiermee bemachtig je bijvoorbeeld de indianenkaarten, waarmee je jouw actiepotentieel fors kunt verbeteren, zowel door extra dobbelstenen als door betere versies van de standaardacties. Je kunt verder dobbelpech verhelpen door stenen naar het gewenste symbool te draaien. Uiteindelijk draait het om het voltooien van expeditiekaarten met reizen over water en/of bergen. Deze leveren soms directe winstpunten op, soms via het verzamelen van setjes dieren en/of door het verzamelen van de meeste teepees. Een vlot ontwikkelingsspel met een interessant dobbelsysteem en voldoende pit. Werkt ook goed met twee spelers. Ik lust er wel pap van.
Barony is het nieuwe spel van de auteur van Splendor. Op een variabel speelveld met verschillende terreinsoorten begint iedere speler met drie steden en zes ridders. Je hebt elke beurt één actie. Je kunt twee ridders elk één veld bewegen. Tegen inlevering van ridders bouw je dorpen of vestingen op lege velden. Dit levert je grondstoffen op, die tijdens het spel geld waard zijn en aan het einde winstpunten. Met dat geld koop je horizontale stappen op het scorespoor. Met het opwaarderen van dorpen naar steden verdien je verticale stappen op dat spoor. Wanneer je met twee ridders een eenzaam vijandelijk dorpje aanvalt, brand je het dorpje plat en roof je een grondstof van die speler. Strategie & tactiek, interactie, een toegankelijk spelsysteem, vlotte acties en weinig ‘downtime’ maken Barony tot een heerlijk spel. Zoals gebruikelijk bij Matagot zijn de Nederlandstalige spelregels bedroevend.
Qwinto is een nieuw dobbelspel van NSV (en sinds kort ook White Goblin Games). Iedere speler probeert op zijn scoreblad zoveel mogelijk getallen in te vullen in elk van de drie gekleurde rijen. Binnen de rij van een kleur mag elk getal maar één keer voorkomen en moeten de getallen van links naar rechts oplopen. Tussentijdse gaten mag je later alsnog met de juiste getallen invullen. Binnen een kolom mag elk getal ook maar één keer voorkomen. De actieve speler kiest of hij met 1, 2 of 3 dobbelstenen wil gooien. Is hij niet tevreden met het resultaat dan mag hij één keer opnieuw gooien. Alle spelers mogen het resultaat van de worp invullen in één van de velden op hun scoreblad. De rij moet dezelfde kleur hebben als één van de gegooide dobbelstenen. Kan de actieve speler het getal nergens invullen, dan moet hij een mislukte worp aankruisen. Het spel is voorbij wanneer iemand twee rijen volledig heeft ingevuld of zijn vierde mislukte worp heeft aangekruist. Een onvoltooide rij levert 1 punt per veld op, een voltooide rij scoort de waarde van het laatste veld. Een voltooide kolom scoort de waarde uit het bonusveld. Mislukte worpen leveren strafpunten op. Dit is een pittiger nazaat van Qwixx. Uitstekend dobbelspel, erg leuk, een hit aan mijn speeltafel.