Ik ben zaterdag een dagje in Duisburg geweest voor een bezoek aan de spellenbeurs SPIEL DOCH. Dit driedaagse evenement werd dit jaar voor de tweede keer georganiseerd door het Duitse Nostheide Verlag, de uitgever van de spellenbladen Spielbox en SPIEL DOCH!. Van eerstgenoemde ben ik al bijna 25 jaar abonnee, dat maakt het extra leuk om op hun ludieke feest te komen. De beurs vindt plaats op een bijzondere locatie, in een voormalige staalfabriek in het in de jaren negentig stilgelegde hoogovencomplex ‘Kraftzentrale im Landschaftspark Nord’ in Duisburg. Dit voor een geweldige sfeer, ik ben verzot op dergelijke industriële cultuur.
Volgens het slotbericht van de organisator trok deze tweede editie 14.000 bezoekers, een stijging van 23% ten opzichte van vorig jaar. De beursvloer was dit jaar met 20% gegroeid.
Ook spelinhoudelijk had de beurs het prima voor elkaar. De belangrijkste Duitse uitgevers waren present met hun voorjaarreleases. En als ze er zelf niet waren, kon je terecht bij een grote speluitleen met tientallen speeltafels en heel veel nieuwe spellen. Er waren ook een paar uitgevers uit het Nederlandse taalgebied. De Duitse tak van Jumbo presenteerde onder meer Caper en Overbooked. White Goblin Games had volgens mij niets nieuws (afgezien van een verdwaald prototype), maar dat is begrijpelijk omdat ze hier hun internationale releases demonstreren. Sunny Games presenteerde weer hun mooie coöperatieve kinderspellen. Bij Game Brewer zag ik onder meer een prototype van Fuji Koro.
Ik werd vergezeld door Niek (van het tijdschrift Spel!) en Michael (van Spellenpoort Amersfoort). Hoog op onze verlanglijst stond Hadara van Hans im Glück (bij ons 999 Games). Na de entree stonden we meteen voor de stand van de uitgever, maar daar waren alle tafels bezet. Na een rondje over de beurs waagden we een tweede poging, maar toen waren nagenoeg alle tafels verdwenen voor een pot Carcassonne XXL met Klaus-Jürgen Wrede. Op zaterdag werden ook nog twee illustraties van de oorspronkelijke illustrator Doris Matthäus geveild.
Gelukkig maakte een vriendelijke dame van de speluitleen een tafeltje voor ons vrij en leende ons een exemplaar. Voor een spelbeschrijving verwijs ik je naar mijn nieuwsbericht van afgelopen donderdag. Na de eerste kennismaking op de beurs (waarbij we per abuis de korting voor kaarten van dezelfde kleur vergaten) en een tweede pot thuis ben ik zeer onder de indruk. Wat is dit een leuk spel! Kaarten verzamelen, je scorestrategie bepalen, een daarbij passende economie opbouwen en ervoor waken dat je geen al te lekkere buit voor de buren laat liggen. En dat met een korte speelduur en een soepele entree. Ik weet het, je moet oppassen met jubelen op basis van eerste indrukken, maar ik voel aan mijn water dat dit er een is voor de Kennerspiel des Jahres nominatielijst.
Over Klaus-Jürgen Wrede gesproken, die had bij Moses (bekend van Black Stories) het verdomd leuke roll & write dobbelspelletje Calavera. Je gooit een lading dobbelstenen waarop vier kleuren, een roos en een doodskop zijn afgebeeld. Je mag max. drie keer werpen. Je kiest één kleur of rozen (kleur naar keuze) en kruist het desbetreffende aantal vakjes af op jouw scoreblok. Bij drie doodshoofden is je beurt mislukt. Mislukking ligt ook op de loer wanneer je te ver komt op jouw scoresporen. Gelukkig kun je de ‘can’t stop ellende’ voorkomen door op tijd jouw rijen af te sluiten met hulp van een duo of trio rozen. De interactie wordt geborgd door de race om bonuspunten voor tussendoelen en door het feit dat een worp met één of twee doodshoofden ervoor zorgt dat de medespelers iets moeten noteren. Toen we naar het spelletje keken, dachten we gezamenlijk ‘hmm, wat kan dat nou zijn’. Na onze proefpot bleek het een zeer vermakelijk dobbelspel.
Bij Jumbo heb ik kennisgemaakt met twee nieuwe spellen, die volgens de Nederlandstalige beheerder van de stand ook in Nederland in omloop moeten zijn. Caper is een tweepersoonsspel waarbij je dieven en uitrustingkaarten uitspeelt op drie locaties, om daar via een meerderhedenspelletje punten en bonussen binnen te tikken. Onze proefpot kwam niet goed uit de verf. Enerzijds omdat de uitlegster er nog niet helemaal goed in leek te zitten, maar vooral omdat je vanaf de start wordt geconfronteerd met een wagonlading pictogrammetjes, waardoor je doorlopend een regelboekje moet raadplegen. Nee, dit gaat ‘m voor mij niet worden. Ik heb me wel kostelijk vermaakt met Overbooked. Bij dit spel moet je vliegtuigstoelen vullen met verschillende soorten passagiers. Die worden aangeboden via kaarten, waarop ze in tetrisachtige combinaties worden aangeboden. Soms verplicht de kaart jou om ze op bepaalde plekken uit te spelen, andere keren vergroot een kaart de flexibiliteit. De kaarten bemachtig je op een van Century bekende manier (de eerste is gratis, de volgende kost een fiche enzovoort). Passagiers scoren op verschillende manieren punten. Wanneer je met een latere kaart over een eerdere passagier moet bouwen, kost deze overboeking je punten. Vlot, leuk en uitdagend, deze vliegtuigpuzzel zie ik me nog wel een keer in huis halen.
Queen Games presenteerde uiteraard het nieuwe familiespel Copenhagen. Deze kreeg ik vlak voor vertrek, met een handvol andere spellen, mee van de eigenaar. Dit spel draait om de havenwijk “Nyhavn”, beroemd om zijn panden met kleurrijke gevels langs de waterkant. Iedere speler heeft een huis met negen rijen en vijf kolommen. De actieve speler neemt of twee naast elkaar liggende gekleurde speelkaarten uit het aanbod of levert kaarten in om één geveltegel te kiezen en te bouwen. Het aantal ingeleverde kaarten moet overeenkomen met het aantal velden op de gekozen tegel en bovendien moet de kleur gelijk zijn. Bouw je naast dezelfde kleur, dan betaal je één kaart minder. Je bouwt uiteraard vanaf de grond naar boven en moet binnen het raster blijven. Op de geveltegels zijn velden met vensters en metselwerk afgebeeld. Telkens wanneer een verdieping (rij) of een onderdeel van jouw huis (kolom) is voltooid, krijg je punten. Een rij levert één punt op en een kolom twee punten. Deze punten worden verdubbeld als de rij of kolom geheel uit vensters bestaat. Wanneer je over een wapenschild bouwt of een gemarkeerde verdieping voltooit, krijg je een bonus: een extra geveltegeltje of een fiche met een speciale vaardigheid (gerichter kaarten kiezen, een derde kaart nemen, goedkoper bouwen, kleurwissel of beide acties in dezelfde beurt). Het spel is voorbij zodra een speler twaalf punten of meer bezit, of wanneer de “Einde spel”-kaart wordt omgedraaid. Copenhagen is een elegant spel, met overzichtelijke acties en een vlot spelverloop. Je voelt je constant onder druk gezet, omdat die ellendige medespelers de door jou begeerde tegeltjes kunnen wegsnaaien. Het handig vullen van je huis is een leuke, uitdagende puzzel. Dit is een familiespel op niveau, die gaat het vast goed doen.
Pagina's: 1 2