Vorige week was de Duitse stad Essen weer even de spellenhoofdstad van de wereld. De internationale spellenbeurs Spiel 2019 trok tienduizenden bezoekers naar de Messe Essen en heeft daarbij weer alle records verbroken. Volgens het slotbericht van de organisator steeg het bezoekersaantal dit jaar naar het record van 209.000 spelliefhebbers (2018: 190.000). Dit record is des te indrukwekkender omdat het zonnige herfstweer nadrukkelijk uitnodigde tot andere activiteiten dan spelen in hallen. Voor en tijdens de beurs waren er al meer records gesneuveld: het vloeroppervlak groeide naar 86.000 m2, er waren 1.200 standhouders uit meer dan vijftig landen en er werden maar liefst 1.500 noviteiten gepresenteerd. In 2013 verhuisde Spiel naar de hallen 1, 2 en 3. Zes jaar later is de beursvloer in omvang verdubbeld en lopen we vanuit hal 6 over de vloer waarop het in de jaren ’80 allemaal is begonnen.
De persconferentie was dit jaar merkbaar drukker, ik begrijp dat er meer dan 300 deelnemers waren. Ik vond het leuk om te zien dat de Nederlandstalige inbreng ook is gegroeid, bijvoorbeeld door de mannen van Het Ludieke Gezelschap, de toonaangevende Nederlandstalige podcast over spellen. De inhoud van de persconferentie beviel beter dan vroeger. Beursorganisator Dominique Metzler liet de traditionele opsommingen achterwege en richtte zich op de kracht en de ziel van haar mooie evenement. Met de deelname van haar zoon Max, die op YouTube al een aanstekelijk enthousiasme had laten zien, gaat Spiel een derde generatie in. Wat ooit in een schoolgebouw begon met Friedhelm Merz en Rosemarie Geu, wordt nu met passie georganiseerd door moeder en zoon Metzler.
In de persconferentie wees Dominique Metzler op de stijgende populariteit van gezelschapsspellen. Terwijl de samenleving steeds afhankelijker wordt van elektronica, biedt ons soort spellen op een andere manier vermaak en ontsnapping aan de waan van de dag. Ook de enorme groei van het spelaanbod op Kickstarter kwam aan bod. Dit draagt bij aan het brede succes van zwaardere spellen. Bij Amerikaanse giganten als Amazon, Target en Walmart scoren spellen als Gloomhaven, Root en Wingspan anno 2019 opmerkelijk goed. Dit is een ontwikkeling die we vijf jaar geleden niet zagen aankomen. Op de beurs waren meerdere stands met toekomstige Kickstarterprojecten aanwezig, waaronder The Warp van de Vlaamse uitgever Jumping Turtle Games. Ook op Kickstarter is er sprake van overaanbod; deze aanwezigheid op de beurs is een manier om spelers vroegtijdig aan een project te binden.
Ondanks het toegenomen bezoekersaantal vond ik de beurs dit jaar niet onaangenaam druk. Uiteraard was het zo nu en dan dringen geblazen in de gangpaden, met name rond de stands van Pegasus en Schwerkraft in hal 3 was het waanzinnig druk, maar ik heb de indruk dat de bezoekersstroom dit jaar beter over de hallen was verdeeld. Ik vermoed dat de nieuwe Eingang Ost hieraan een bijdrage heeft geleverd. Deze nieuwe ingang leidde je via de ongebruikte hallen 8 en 7 naar hal 6, waar Spiel 2019 voor veel bezoekers begon met een portie fantasy en miniaturen. Deze bezoekers bleven vervolgens tot de middag hangen in de hallen 5 en 4, om rond de lunchtijd de oversteek via de Galeria te maken. Dat was het tijdstip waarop ik deze tussenhal vol speelgoed en eetgelegenheden graag vermeed.