Bij de Poolse uitgever Rebel verscheen een paar weken geleden een Nederlandstalige editie van Reiner Knizia’s push-your-luck spel MLEM. Omdat de Nederlandse distributeur Asmodee chronisch zit te suffen met de informatievoorziening had ik er op deze website nog geen aandacht aan besteed. Na de eerste speelervaring vind ik toch de moeite waard om een paar woorden aan dit kittige spelletje te wijden.
Bij MLEM zijn de spelers afwisselend commandant van een ruimte-expeditie. In een raket gaat een groepje katachtige astronauten op jacht naar galactische winstpunten. Dat doen ze op een mooie uitrolbare speelmat met raketvelden, manen en planeten. De commandant gooit de beschikbare dobbelstenen, waarbij het raketveld aangeeft welke hij mag gebruiken. Uit deze stenen kiest hij één of meer groepen en beweegt de raket het desbetreffende aantal velden vooruit. Stenen met het nabrandersymbool krijg je terug, de rest ben je in principe kwijt. Heeft geen van de stenen dezelfde waarde als aangegeven op het raketveld, dan stort de raket neer. Bij succes volgt een landingsfase, waarin spelers hun astronaut op een aangrenzende locatie mogen laten uitstappen. Op de manen en de eindvelden verdien je de afgebeelde winstpunten; op planeten zijn meerderheden belangrijk. Voldoe je na een landing als eerste aan de voorwaarde van een doeltegel, verdien je de desbetreffende bonuspunten. Iedere speler heeft acht astronauten met verschillende eigenschappen. Het spel eindigt na elf crashes of wanneer alle astronauten van één speler zijn geland.
Het spel bevat enkele varianten die het eenvoudige basisspel een beetje opleuken. De UFO biedt variatie in het aantal dobbelstenen en extra eigenschappen. De ontdekkingsfiches leveren leuke bonussen op, waaronder een wormgat met een sprong voorwaarts. De geheime missies zijn persoonlijke opdrachtkaartjes.
MLEM is geschikt voor 2-5 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 30-60 minuten.
Meer informatie: