De Nederlandse spelauteur Robert Brouwer maakt op Facebook melding van de release van de Duitse editie van het door hem ontwikkelde kaartspel Koehandel Festival. Hij geeft daarbij een interessant inkijkje in de ontwikkeling van zijn bewerking van de klassieker.
“Ravensburger had een aantal auteurs gevraagd een nieuwe versie van het aloude kaartspel te maken. Ik heb het gespeeld, en gespeeld, en toen alles wat ik er persoonlijk minder leuk aan vond zo veranderd dat ik het zelf leuker vond om te spelen. Daarna heb ik twee nieuwe spelmechanismes toegevoegd die het speller sneller en tactischer maken. Na een jaar heen en weer testen en mailen naar Ravensburger hebben ze het aantal inzendingen teruggebracht tot de drie leukste versies, en daar zijn ze verder mee gaan werken en overleggen. Vorig jaar februari viel de keuze definitief op mijn versie. En nu, een jaar later, is-ie uit!. Nu nog alleen in de Franse, Italiaanse en Duitse versie. Maar de Nederlandse uitgave volgt binnenkort”.
Het spelmateriaal bestaat uit 40 koe-kaarten (9 koe-kwartetten met de waarden 10, 30, 60, 100, 150, 220, 300, 400 en 500 en vier keer een “Copycat” als joker) en 40 koepon-kaarten (10x 0/100, 5x 10/20/50/200). De koe-kaarten worden gedekt geschud en gelijkmatig verdeeld. Iedere speler vormt zijn eigen gedekte stapel. Iedereen krijgt verder een setje met acht koepon-kaarten op de hand (2×0, 2×100 en 1x (om te bluffen) en 100 en 1x 10, 20, 50 en 200.
De actieve speler kiest één van twee acties, veiling of koehandel. Bij een veiling kies je twee kaarten uit jouw stapel, die open bij opbod worden geveild. De hoogste bieder legt de gewonnen kaarten open voor zich neer, op kleur gesorteerd. Jij ontvangt zijn bod aan koepons. Alternatief kun je hem zijn bod aan koepons betalen en de koe-kaarten zelf houden. Bij een koehandel probeer je een medespeler te verlokken tot het aanbieden van 1-2 verschillende uitliggende koeien (geen “Copycat”). Jouw bod leg je met gedekte koepons op tafel. De uitgedaagde speler kan het bod accepteren of een tegenbod doen. In het laatste geval krijgt de hoogste bieder de koeien van de ander; beide spelers houden de uitgewisselde koepons. Zodra je drie kaarten van dezelfde koeienkleur verzamelt, is deze drieling de rest van het spel veilig. De vierde kaart van deze soort verandert meteen van status. Als deze bij iemand uitligt, wordt die als zwart schaap omgedraaid en levert zijn waarde aan strafpunten op. Als deze in iemands stapel ligt, wordt die voor de afgebeelde waarde aan zijn koepons toegevoegd. Het spel eindigt wanneer de negen drielingen compleet zijn. Dan tel je de waardes van elke drielingkleur bij elkaar op. Deze som vermenigvuldig je met jouw aantal drielingen (+1 wanneer je de meeste koepons bezit). Elke copycat is 50 punten waard, zwarte schapen zijn strafpunten.
Koehandel Festival is door Robert Brouwer doorontwikkeld op basis van het oorspronkelijke ontwerp van Rüdiger Koltze. Het spel is geschikt voor 2-5 spelers vanaf tien jaar en duurt ongeveer 30-45 minuten. Het spel bevat een variant voor twee spelers.
De Nederlandse website van Ravensburger blinkt niet uit in duidelijkheid over nieuwe releases. Ik kom daar een paar ogenschijnlijk nieuwe titels tegen, maar ik weet niet of ze al verkrijgbaar zijn c.q. wanneer.
Skull King is een nieuwe Nederlandstalige versie van de Boerenbridgevariant die als Piratenbridge tien jaar geleden door 999 Games werd verspreid. Voor een beschrijving van het spelverloop verwijs ik je graag naar mijn recensie uit 2014.
Skull King is een ontwerp van Brent, Tauni en Jeff Beck. Het spel is geschikt voor 2-8 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 30-45 minuten. Ik heb dit spel inmiddels gespot bij Spellenpoort Amersfoort.
Ravensburger verhuist de setting van het sociale deductiespel “Weerwolven 1 nacht” naar de wereld van Harry Potter. Hier komt de dreiging van Dooddoeners en moeten de jonge tovenaars en heksen deze vijand door magie zien te ontmaskeren. Dit spel bevat zestien rollenkaarten (drie Zweinstein-studenten, twee Dooddoeners, Harry Potter, Hermelien Griffel, Ron Wemel, Sirius Zwarts, Marcel Lubbermans, Ginny Wemel, Fred Wemel, George Wemel, Loena Leeflang, Minerva Anderling en Albus Perkamentus). Voor meer informatie over het spelsysteem verwijs ik je graag naar mijn recensie van een eerdere uitgave.
Dit ontwerp van Ted Alspach en Akihisa Okui is geschikt voor 3-10 spelers vanaf negen jaar en duurt ongeveer 10 minuten.
That’s not a hat Pop Culture is de opvolger van Kasper Lapp’s Populaire blufspel That’s not a hat. De voorloper werd een jaar geleden internationaal goed ontvangen. Deze nieuwe “pop culture editie” bevat iconische voorwerpen uit verschillende decennia. Verder maakt de uitgever melding van dertig speciale kaarten voor nog meer interactie. Voor een beschrijving van het spelsysteem verwijs ik je graag naar een eerder bericht.
That’s not a hat Pop Culture is geschikt voor 3-8 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 15 minuten. Ik heb dit spel inmiddels gespot bij Spellenpoort Amersfoort.
HIT is een variatie op het spelprincipe achter de loopspellen Pachisi en Mens erger je niet!, waarbij de beweging van de pionnen wordt gestuurd door speelkaarten. Je begint met een bescheiden startdeck, dat je via deck building gaandeweg kunt opwaarderen. In jouw beurt speel je drie kaarten, die je in de gewenste volgorde uitvoert. Met de kaarten kun je jouw figuren bewegen, andere figuren slaan en/of munten verdienen. Sommige kaarten beschermen jouw figuren tegen je medespelers. Met de munten kun je betere kaarten op de markt kopen. Deze leg je gedekt op jouw trekstapel, zodat de nieuwe kaart de volgende beurt meteen beschikbaar is.
HIT is een ontwerp van Ralf zur Linde. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 30-45 minuten.
Meer informatie: