De Duitse uitgever Amigo heeft deze maand meerdere nieuwe titels uitgebracht, waarvan een deel je bekend zal voorkomen.
Zo heeft Amigo de Duitstalige edities van de eerste drie Pick a Pen roll & write spellen van Reiner Knizia (999 Games) uitgebracht.
Wolfgang Kramer’s uitmuntende kaartspel 6 Nimmt! viert dit jaar zijn dertigste verjaardag. Voor de uitgever reden voor een nieuwe jubileumeditie. De basis is nog steeds hetzelfde: kaarten afleggen in vier verschillende rijen en ervoor zorgen dat je daarbij zo min mogelijk strafpunten verzamelt. Deze jubileumeditie bevat verder dertien door fans ontwikkelde kaarten, die het spelverloop enigszins beïnvloeden. Ook nieuw – en voor mij zeker interessant – is de coöperatieve variant Schlagt den Büffel voor 1-6 spelers. De spelers strijden dan samen tegen de buffel, die elke ronde één kaart speelt nadat de kaarten van de spelers zijn gedraaid. De buffel krijgt aan het begin tien kaarten, die je gedekt op zijn tableau onderaan het speelveld legt. Boven het speelveld ligt een stapel met speciale bonuskaarten, waarvan er twee open worden gelegd. De spelers hebben een gezamenlijke strafpuntenstapel, de buffel zijn eigen. Ook de buffel verzamelt strafpunten wanneer hij een rij moet nemen. Wanneer hij de laagste kaart speelt, kiest hij de rij met de minste strafpunten. De spelers kunnen in goed overleg een open bonuskaart eenmalig inzetten, die daarna wordt vervangen door een nieuwe. Dit doe je wanneer het jullie uitkomt. De spelers moeten hun eigen handkaarten geheim houden. Met de bonuskaarten kun je het spelverloop op allerlei manieren manipuleren, uiteraard met het doel de spelers te beschermen en/of de buffel te naaien.
Het basisspel van 6 Nimmt! is geschikt voor 2-10 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 45 minuten.
De Saboteur 20 Jahre-Edition is een speciale editie in het kader van de twintigste verjaardag van dit populaire kaartspel van de Belgische spelauteur Frederic Moyersoen. De spelers vormen met speelkaarten een mijnenstelsel met gangen. Ze krijgen in het geheim een rol toegewezen. De dwergen proberen via de gangen een route naar een kaart met de kostbare buit aan te leggen. De saboteurs proberen dit te verhinderen. Deze editie bestaat uit het basisspel, de uitbreiding Saboteur 2, speciale promokaarten die deels alleen bij de wereldkampioenschappen Saboteur werden uitgedeeld, een postkaart met twee mini-uitbreidingen en ten slotte diverse varianten.
Saboteur is geschikt voor 2-12 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 30 minuten.
Het kaartspel Feiges Huhn speel je met 48 kaarten (drie kleuren met elk tweemaal de waarde 1-8). Aan het begin leg je drie kaarten gedekt in het kippenhok, deze bepalen de strafpunten. De andere kaarten worden gelijkmatig verdeeld, een restant gaat terug in de doos. De spelers leggen hun kaarten als gedekte stapel voor zich. De actieve speler voert één van de volgende twee acties uit. 1) Zijn bovenste kaart omdraaien en op de aflegstapel leggen. Is de waarde gelijk of lager en/of de kleur gelijk aan de vorige kaart, dan gebeurt er niets. Zo niet, krijg je alle kaarten van de aflegstapel. Deze mag je onder jouw deck schuiven of als strafpuntenstapel apart leggen. Daarna vorm je de nieuwe aflegstapel met jouw bovenste kaart. 2) Neem de bovenste kaart van de aflegstapel en schuif deze onder jouw deck. Voor jouw actie mag een medespeler jou een bange kip noemen. Kies je dan voor kaarten nemen, krijg je er één van die speler bij. Kies je voor draaien en heb je succes, dan mag je de bovenste kaart van jouw deck bij die medespeler dumpen. De ronde is voorbij wanneer iemand zijn deck heeft uitgeput. Dan levert elke kaart die overeenkomt met de waardes uit het kippenhok één strafpunt op. Daarnaast is elke “1” ook één strafpunt waard. Na drie rondes is de winnaar bekend.
Dit ontwerp van Ken Gruhl & Quentin Weir is geschikt voor 2-5 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 15 minuten.
L.A.M.A. kadabra is een nieuwe zelfstandige variant op Reiner Knizia’s kaartspel. Deze versie bevat speciale kaarten, bijvoorbeeld met een dubbele waarde of een speciale actie (zoals een chip weggeven). Je kunt verder een toverchip verdienen, die je kunt inzetten om een beurt over te slaan. Wanneer je een lama speelt, leg je een lage chip op de toverkaart. Liggen daar voor jouw beurt vijf of meer chips, dan moet je de tovershow doorlopen. Dan mag je een nieuwe lama spelen om daar één lage chip af te leggen, of neem je alle chips van de toverkaart en voer je jouw beurt vervolgens uit.
Dit spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 20 minuten.
Snack Rabbits is een spel van Trevor Benjamin & Brett J. Gilbert (o.a. bekend van Mandala en Great Plains). Het spelmateriaal bestaat uit een stapel met 63 groentekaarten (7 soorten, waarde 6-12, de waarde bepaalt ook hoeveel de soort heeft), boer Benno (krijgt een willekeurig plekje in de onderste tien kaarten), een rij met vijf tuinhekken (hoogte 2-6) en twaalf dobbelstenen (acht witte en vier gekleurde persoonlijke, één per speler). De actieve speler voert de volgende twee acties uit. 1) Een kaart trekken en deze open onder het hek met de afgebeelde dobbelwaarde leggen. Een kaart met een zon laat je een extra kaart trekken. 2) Hop of stop: kies of je wilt dobbelen om een sprong te wagen of dat je een extra steen pakt. Voor een hop kies je een schutting en dobbel je jouw eigen steen aangevuld met eventuele witte stenen. Bevat jouw worp minstens één steen gelijk of hoger dan de dobbelwaarde, dan steel je daar de groentekaarten en leg je ze per soort voor je neer. Ingezette witte stenen gaan terug naar de voorraad, de gekleurde krijg je terug. Lukt het niet, dan krijg je alle stenen terug. Kies je voor stop, dan voeg je een witte steen aan jouw voorraad toe (van een medespeler wanneer de algemene voorraad op is). Boer Benno luidt het einde in. Dan worden er geen kaarten meer getrokken en hoppen & stoppen de spelers door tot alle groentekaarten zijn gejat. Per groentesoort gaat de afgebeelde waarde aan winstpunten naar de speler(s) met de meerderheid. Andere spelers krijgen voor deze groente één punt per kaart.
Dit spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf zeven jaar en duurt ongeveer 20 minuten.
Bij het kinderspel Wolkenschiff leren we dat elke regenwolk een wolkenschip is dat regendruppels produceert en ze bij voorkeur laat vallen op de plaatsen waar ze nodig zijn om mooie bloemen te laten groeien. Het wolkenschip zweeft aan vier touwtjes boven het speelveld. Behendigheid is gevraagd, opdat de druppels via het gat in de bodem op de juiste plek landen. Daarbij worden de spelertjes gehinderd door storm of door lage temperaturen, waardoor de druppels in hagelstenen veranderen, waar de kwetsbare bloemen niet op zitten te wachten.
Dit spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf zes jaar en duurt ongeveer 20 minuten.
Meer informatie: