White Goblin Games heeft vandaag de Nederlandstalige editie van het roll & write dobbelspel Sixto uitgebracht. Bij dit dobbelspel wil je zoveel mogelijk getallen afkruisen. Jouw scoreblad toont zes rijen in verschillende kleuren, waarop de cijfers 1-6 in een willekeurige volgorde voorkomen. Iedere speler heeft een uniek scoreblad (uit twaalf verschillende soorten). De actieve speler gooit de zes dobbelstenen, één voor elke gekleurde rij. Hij mag alle stenen één keer opnieuw gooien. Daarna mag iedere speler voor elke dobbelsteen het meest linkse beschikbare cijfer met die waarde afkruisen. Overgeslagen cijfers doen later niet meer mee. De laatste drie velden op jouw scoreblad zijn het doelgebied, dat je pas na vier kruisjes in die kleur mag betreden. Wanneer een speler daar in dezelfde rij twee velden afkruist, verdwijnt de desbetreffende dobbelsteen uit het spel. Wanneer de derde dobbelsteen is verwijderd, eindigt het spel. Dan scoren de spelers alle kolommen en rijen. Je krijgt vijf strafpunten als er maar één kruisje staat, nul punten voor nul of twee kruisjes en een oplopend aantal punten voor drie of meer kruisjes.
Sixto is een ontwerp van Steffen en Florian Benndorf. Het spel is geschikt voor 1-6 spelers vanaf acht jaar en duurt ongeveer 15 minuten.
Sixto is overduidelijk een doorontwikkeling van het idee achter de tophit Qwixx. Ik heb me ermee vermaakt. Lekker dobbelen, actief zijn in de beurt van een ander, een beetje mazzel hebben, dit zijn de bouwstenen van luchtig dobbelplezier. Na een paar potjes begon ik wel terug te verlangen naar Qwixx zelf; de illustere voorganger bevalt mij beter.
Meer informatie: