De Duitse uitgever Hans im Glück lanceert op Spiel Essen 2023 twee bordspellen en twee mini-uitbreidingen. Je vindt deze uitgever in hal 6, stand D400.
Karvi is een bordspel van Torgeir Tjong. De spelers varen in drie rondes naar verschillende havens, waar ze kunnen handelen en overvallen. Via dobbelstenen wordt een worker placement mechanisme toegepast, waarmee je acties kiest. De stenen dienen ook als betaalmiddel. Je betaalt de bierkosten van het veld waar je de steen inzet. Hiermee win je grondstoffen, waardeer je dobbelstenen op met bier, laad je proviand op jouw schip (nodig voor beweging), verbeter jij jouw schip, versterk jij jouw bemanning, handel je om zeldzame goederen te bemachtigen of ga je voor succes bij een overval om de rijkdommen van de buren te plunderen. Naast de stenen gebruik je actiekaarten voor algemene, schip- of bemanningsacties.
Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en duurt ongeveer 120 minuten.
Het tweede bordspel is een bewerkte heruitgave van El Grande, het strategische en tactische bordspel, dat zich richt op de militaire en politieke twisten in het middeleeuwse Spanje. De spelers kruipen in de rol van een “Grande” (een provinciale heerser) en proberen gedurende negen spelronden via hun “caballero’s” hun invloed in Spanje te vergroten. Deze invloed levert winstpunten op. De speler met de meeste punten wint het spel. Het spel wordt gespeeld op een kaart van Spanje, die is verdeeld in negen regio’s. De controle over regio’s levert punten op. Aan het einde van de spelronden drie, zes en negen wordt per regio vastgesteld wie daar de meeste caballero’s bezit. De 1e, 2e en soms de 3e plaats zijn goed voor winstpunten.
Elke speelronde begint met het uitspelen van genummerde machtkaarten. De speler met de hoogste machtkaart komt als eerste aan de beurt. Een interessant mechanisme is de dubbele functie van deze kaarten. Ze bepalen namelijk ook hoeveel caballero’s je van de voorraad naar jouw “hof” mag halen. Het is belangrijk om voldoende caballero’s in jouw hof te hebben, want in principe kun je alleen deze speelstukken op het speelbord plaatsen. Hoe hoger de machtkaart, hoe minder caballero’s je krijgt.
Vervolgens kiezen de spelers in volgorde één actiekaart. Per spelronde zijn er vijf actiekaarten in de aanbieding. Deze actiekaarten zijn onderverdeeld in vijf klassen. Ze hebben ook een dubbele functie: ten eerste bepaalt de gekozen actiekaart hoeveel caballero’s je deze beurt vanuit jouw “hof” op het bord mag plaatsen, ten tweede mag je een speciale actie uitvoeren. Deze acties zijn een belangrijk onderdeel van dit spel. Hiermee kun je jezelf bevoordelen (door bijv. extra puntentellingen) of de tegenstanders hinderen (door bijv. hun caballero’s te verplaatsen naar regio’s waar ze geen extra punten opleveren).
Op het speelbord bevindt zich ook nog een zo nu en dan reislustige Koning, die het vrije verkeer van caballero’s in sterke mate beperkt. Door het geschikt plaatsen van de Koning kun je de medespelers in de hand houden en eventueel ook nog extra punten in de wacht slepen. Een interessante optie is het plaatsen van caballero’s in het “Castillo”. Deze caballero’s zijn veilig voor de snode streken van andere spelers en worden vlak voor de puntentelling in een geheim gekozen regio naar keuze geplaatst. Hiermee kun je onverwachts toeslaan en de punten van een regio alsnog inpikken. Bovendien worden de eerste drie plaatsen in het Castillo ook met punten beloond.
Voor deze El Grande 2.0 zijn het materiaal en de vormgeving bewerkt. De kern van het spelsysteem is gelijk aan de illustere voorganger. Nieuw zijn twee mini-uitbreidingen. De ene bevat tien extra actiekaarten voor de vijfde stapel, zodat die nu ook variatie bevat. De andere bevat neutrale machtkaarten met de waarde -2 tot +2, waarvan alle spelers er drie krijgen. Behalve de +2 bieden deze een extra actie, die je aan het begin van jouw beurt mag uitvoeren. Verder is er een variant voor twee spelers met een dummy. Ten slotte heeft men sommige kaarten een beetje aangepast of zelfs als optioneel gekwalificeerd. Zo zijn de vetokaarten nu een variant voor ervaren spelers.
Dit ontwerp van Wolfgang Kramer en Richard Ulrich is geschikt voor 2-5 spelers vanaf twaalf jaar en duurt ongeveer 90 minuten.
Verder verschijnen drie mini-uitbreidingen:
Die Wunder der Menschheit voorziet Carcassonne van enkele monumentale tegels.
In Der Weiße Wal duikt Moby Dick op in jouw Paleo sessie.
Die Bannkreise is een uitbreiding van Nebel über Carcassonne, met min of meer behulpzame katten.
Meer informatie: