Edition Spielwiese presenteert op SPIEL ’22 een handvol nieuwe spellen. Je vindt de uitgever in hal 2, standnummer D-110. Distributeur Pegasus Spiele heeft meerdere stands in hal 3 (M-101, 103, 105 en 110).
In Matthias Cramer’s Swindler speel je een zakkenroller in het Victoriaanse Londen. Aan het begin worden buitfiches op kleur in verschillende zakjes gedaan en wordt een stapel opdrachtkaartjes samengesteld, waarvan er vier open liggen. Er liggen verder drie helertegels open. Iedere speler heeft een eigen tableau en krijgt een meesterdiefkaart met een specifieke vaardigheid. Een spelerbeurt bestaat uit vijf stappen, die je in volgorde mag/moet uitvoeren. 1) Desgewenst max. drie opdrachtkaarten reserveren met jouw markers. Wanneer je ze niet deze beurt vervult en een medespeler ‘m reserveert, verlies je twee punten. 2) Daarna moet je een zak kiezen en trek je een voor een buitfiches. Trek je een schedel, dan ben je betrapt en gaat deze met al jouw buitfiches van de gekozen kleur (ook van een vorige beurt) terug in de zak. Je kunt natuurlijk ook op tijd stoppen. 3) Na het stelen mag je meerdere keren de volgende acties uitvoeren: een opdracht vervullen en/of buit aan de heler verkopen. Een opdracht vereist dat je iets bezit of dat je iets afgeeft en levert verschillende beloningen op (winstpunten, munten, neutrale buitfiches of een signalement). Vanaf een bepaald aantal opdrachten speel je de vaardigheid van je meesterdief vrij. Een verkoop aan een of meer helers levert winstpunten op, met een bonus wanneer je de drie velden op de helertegel vult. 4) Het aanbod helertegels wordt aangevuld tot drie, het aanbod opdrachtkaarten tot vier. Een gedraaide politierazzia wordt meteen afgewikkeld. Dit kan je buitfiches kosten of zelfs een beurt in de kerker wanneer jouw signalement te bekend is. 5) Voor één munt per stuk kun je handlangerkaarten inhuren. Hiermee kun je medespelers klieren, schedels negeren, tijdens je beurt van zak wisselen enzovoort. Het spel is voorbij wanneer een speler het vereiste aantal opdrachten heeft vervuld.
Swindler is geschikt voor 2-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 45-60 minuten. [INFO]
Marc-Uwe Kling’s Voll Auf Die 18 is een coöperatief kaartspel voor een goede zaak, het belachelijk maken van nazi’s. De spelers kruipen in de huid van kunstenaars en andere leden van het Asozialen Netzwerk. Samen probeer je de nazi’s met argumenten ervan te overtuigen dat het dom is om nazi te zijn. Alle nazi’s hebben een IQ-waarde. Je moet argumentkaarten (waarde 1-6) spelen om de exacte IQ-waarde van de beoogde nazi te evenaren. Alle personages hebben eigen regels voor het uitspelen van de kaarten. Sommige nazi’s zijn extra link; ze hebben een voorliefde voor bepaalde kaartkleuren en brengen bepaalde doelen in het spel. Laat je niet omsingelen door de nazi’s, maar probeer ze voor die tijd te overtuigen. Voor dit spel heb je een app nodig, die gratis wordt aangeboden. Hiermee word je door achttien levels geleid en wordt de komst van nieuwe nazi’s bepaald.
Voll Auf Die 18 is geschikt voor 2-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van achttien minuten. [INFO]
Je begint het abstracte legspel Fyfe op je eigen lege speelbord van vijf bij vijf velden. De eerste ronde trek je twee stenen uit de buidel, in de volgende rondes telkens één. Leg deze open in je voorraad. Wanneer een geluksbrengersteen wordt getrokken, mogen de spelers één van hun gelukbrengersfiches gebruiken voor een bonusactie (voorraadstenen vervangen, een steen verschuiven of ruilen enzovoort). Vervolgens moet je één steen uit je voorraad op een vrij veld leggen. Wijst er nog geen telsteen naar dit veld, dan moet je je een telsteen aan de rand aanleggen die wijst naar de rij met de zojuist geplaatste steen. Deze telstenen tonen de configuraties waarmee je kunt scoren. Voltooi je een soort als eerste, dan krijg je drie bonuspunten. Voltooi je met één steen 2-4 telstenen tegelijk, dan krijg je 5, 10 resp. 20 bonuspunten. Na vijfentwintig beurten is je bord vol en eindigt het spel.
Fyfe is ontworpen door Kosch, geschikt voor 2-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten. [INFO]
MicroMacro: Crime City – All In is een zelfstandig speelbaar nieuw spel in de bekroonde serie van Johannes Sich. Op een grote kaart mogen de detectives zestien nieuwe misdaden oplossen. Bij deze nieuwe scenario’s draait het om het bepalen van het motief, het vinden van bewijs en het vastzetten van de daders. De scenario’s zijn gemarkeerd met een symbooltje, zodat ouders kunnen bepalen of ze geschikt zijn voor hun kinderen.
Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 15-45 minuten. [INFO]
Meer informatie: