De Duitse uitgever dlp games heeft twee nieuwe spellen aangekondigd voor SPIEL ’22. Je kunt de spellen voorbestellen in de webshop van de uitgever. Afhalen op Spiel ’22 is mogelijk.
Johanna/ Joan of Arc is een draw & write spel uit de Orléans-familie. Elke ronde wordt een aanbod aan werkers uit de zak getrokken, die in volgorde door de spelers worden gekozen en gebruikt voor de desbetreffende acties. Uiteraard hebben latere spelers minder te kiezen. Met de acties trekken de spelers door Frankrijk, bouwen ze gebouwen en handelsposten, verdienen ze geld en steunen ze goede doelen. In een solovariant neem je het op tegen de legendarische Franse heldin.
Johanna is ontworpen door Ryan Hendrickson en Reiner Stockhausen en geïllustreerd door Klemens Franz. Het spel is geschikt voor 1-5 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten. [INFO].
In het bordspel Rise ben je verantwoordelijk voor de sociale en economische ontwikkeling van een stad tijdens de industriële revolutie. Op verschillende sporen kun je het welzijn van je burgers bevorderen. Je moet daarbij op zoek naar de fijne balans tussen cultuur, wetenschap, politieke relaties, respect voor het milieu en het welbevinden van de bevolking. Jouw plannen kosten geld, dat je met belastingverhogingen kunt binnenhalen, maar wat je bevolking onrustig maakt. Ook industriële investeringen zijn interessant, maar ze verslechteren wel het milieu.
Rise is ontworpen door Remo Conzadori en Marco Pranzo en geïllustreerd door atelier198. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 60-90 minuten. [INFO].
Halverwege het jaar is Katharina al verschenen. Wanneer je de belabberde vormgeving en de dito timing van de setting negeert, ligt er een spel met een leuke en interessante actiemotor op tafel. Deze bestaat uit 102 actiekaarten in drie kleuren, die je elke ronde in twee rijen voor je op tafel speelt. De bovenste rij is de actierij. Van deze kaarten zijn de bovenaan afgebeelde symbolen (goederen, boeken en kanonnen) voor jou beschikbaar. De ook op deze kaarten afgebeelde acties en bonussen activeer je door in de tweede activeringsrij een kaart met dezelfde kleur eronder te leggen. Aan het begin van het spel krijg je zes handkaarten, waarvan je er drie open in je bovenste actierij legt. Je speelt drie tijdperken, die elk uit vier rondes bestaan. Elke ronde bestaat uit meerdere fases: twee kaarten trekken, twee kaarten spelen (één in elke rij) en de actie en de bonus van de geactiveerde kaart uitvoeren. Hiermee mag je voorwaarts op het gunstspoor, een huisje plaatsen, extra kaarten trekken of punten verdienen. Het tijdperk eindigt met een tussentelling. Dan krijg je 2-4 extra punten voor elke buurman met evenveel of minder kanonsymbolen. Vervolgens mag je een extra huisje plaatsen wanneer je de meeste boeksymbolen bezit. Ook krijg je punten voor huisjes op het bord en je positie op het gunstspoor. Daarna verwijder je de vier kaartcombinaties die je dit tijdperk hebt geactiveerd en trek je twee handkaarten of ga je door naar de eindtelling. Bij laatstgenoemde krijg je punten voor resterende handkaarten, opdrachten en huizenketens vermenigvuldigd met je positie op het gunstspoor.
Katharina is ontworpen door Johannes Schmidauer-König en geïllustreerd door Klaus en Antje Stephan. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten. Ik heb het spel inmiddels meer dan vijf keer gespeeld met alle speleraantallen. Dit kaartmechanisme spreekt me aan omdat het doorlopend een leuke uitdaging is je hand te managen en je voornemens te vertalen naar lucratieve acties. Dit spel geeft mij hetzelfde speelgevoel als de tactische toppers van Michael Schacht. Op de website van de uitgever zijn inmiddels ook Nederlandstalige spelregels gepubliceerd. [INFO].
Meer informatie: