White Goblin Games heeft deze week weer een uitstekend Amerikaans spel naar de Nederlandse markt gehaald. Cascadia is een leg- en puzzelspel, waarbij de spelers vanaf hun starttegels met zeszijdige tegels een Noord-Amerikaanse wildernis aanleggen en bevolken met vijf diersoorten (beer, vos, zalm, hert en havik). Op elke tegel staat afgebeeld welke diersoort je erop mag plaatsen (varieert van 1-3 opties). De actieve speler moet één van de vier aangeboden combinaties van een tegel en een dierfiche kiezen. Wanneer je een natuurfiche inlevert, mag je de dieren eerst vervangen of heb je de keuze uit elke combinatie. De tegel leg je grenzend aan een of meer eigen tegels. Je hoeft terreinsoorten niet te verbinden, maar dit is voor de puntentelling wel zo handig. Een dier leg je op een vrije tegel waarop deze diersoort is afgebeeld. Bij sommige tegels krijg je dan een natuurfiche als bonus. Het spel is voorbij wanneer het aanbod van vier tegels niet kan worden aangevuld. Dan krijg je per terreinsoort winstpunten voor je grootste groep tegels, voor de meerderheid in een terreinsoort, voor resterende natuurfiches en voor de dierpatronen op jouw speelveld. De voorwaarden en de opbrengst van deze dierpatronen zijn afgebeeld op vijf algemene ‘opdrachtkaarten’, één voor elke diersoort. Er zijn meerdere opdrachtkaarten per diersoort, zodat de missie per spel varieert.
Cascadia is ontworpen door Randy Flynn en prachtig geïllustreerd door Beth Sobel. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten.
Meer informatie: