White Goblin Games heeft zich de afgelopen jaren verzekerd van een paar stabiele aanvoerlijnen voor hoogwaardig speelplezier. De Duitse uitgever NSV is sinds Qwixx hofleverancier van leuke luchtige dobbelspelletjes, de combinatie Flatout Games & AEG biedt geslaagde kaart- en bordspellen in het middensegment. Van laatstgenoemden komt het push-your-luck kaartspel Ten, waarvan de Goblins komende week de Nederlandstalige editie uitbrengen. Bij Ten probeer je opeenvolgende reeksen in vier kleuren te vormen. Kleurkaarten hebben een waarde van 1-9. De hoge kaarten zijn uniek, de lage komen vaker voor. Er zijn jokers voor de kleur, jokers voor de waarde en één superjoker. Geldkaarten tonen 1-5 munten en leveren het geld op waarmee je kaarten kunt bemachtigen in veilingen en op de markt.
Je begint jouw beurt met een trekfase, waarin je één voor één kaarten van de stapel trekt. Met de getrokken kleur- en geldkaarten vorm je een tijdelijk tableau. Wanneer een joker wordt getrokken, wordt jouw beurt onderbroken door een veiling bij opbod, waarin vanaf jouw linkerbuurman iedere speler één keer mag bieden of passen. Een gewonnen joker hoef je pas aan het einde van een spel aan een reeks toe te wijzen.
Jouw beurt eindigt wanneer je stopt en een beloning claimt, of wanneer je nat gaat omdat jouw tableau een kaart- of een geldwaarde heeft van 11+. De kaartwaarde is het saldo van de cijfers op de kaarten minus de munten op de geldkaarten, de geldwaarde is de som van de munten. Een beloning bestaat uit alle kleurkaarten of alle geldkaarten in jouw tableau. Ga je voor kleurkaarten, dan leg jij deze kaarten in jouw verzameling en krijgen je medespelers het geld in de vorm van munten (limiet = 10) en mag jij straks een koopfase doen. Ga je voor geld, dan krijg jij de munten en gaan de kleurkaarten naar de markt. Ga je nat, dan gaan alle kleurkaarten naar de markt en krijg jij een fiche dat drie munten waard is (en niet meetelt voor de geldlimiet van 10). Ga jij nat door de kaartwaarde, dan krijgen je medespelers het geld. In de koopfase mag je één kleurkaart uit de markt kopen (waarde = kostprijs), als je deze combinatie van kleur en waarde nog niet bezit. Betalen doe je met zwarte munten, witte fiches of af te leggen kaarten (waarde = 1).
Wanneer de laatste kaart van de stapel wordt getrokken, is het einde nabij. Dan krijgt iedere speler nog één koopfase. Daarna sorteren de spelers hun kleurkaarten en jokers in opvolgende reeksen. Per kleur krijg je één punt per kaart in jouw grootste opeenvolgende reeks. Heb je alle kaarten van een kleur, dan krijg je één bonuspunt. De speler met de meeste punten wint.
Ten is ontworpen door de auteurs van Point Salad (Molly Johnson, Robert Melvin en Shawn Stankewich) en is geïllustreerd door laatstgenoemde. Het spel is geschikt voor 1-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 15-30 minuten.
Meer informatie: