Alderac Entertainment Group en Flatout Games presenteren op Spiel 2021 onder meer de volgende twee spellen. Volgens mijn bronnen zal White Goblin Games ze ook naar Nederland halen, maar tot nu toe heb ik alleen de bevestiging van Ten gezien. Je vindt AEG op Spiel in hal 3, standnummer 3K107.
Cascadia is een leg- en puzzelspel, waarbij de spelers vanaf hun starttegels met zeszijdige tegels een Noord-Amerikaanse wildernis aanleggen en bevolken met vijf diersoorten (beer, vos, zalm, hert en havik). Op elke tegel staat afgebeeld welke diersoort je erop mag plaatsen (varieert van 1-3 opties). De actieve speler moet één van de vier aangeboden combinaties van een tegel en een dierfiche kiezen. Wanneer je een natuurfiche inlevert, mag je de dieren eerst vervangen of heb je de keuze uit elke combinatie. De tegel leg je grenzend aan een of meer eigen tegels. Je hoeft terreinsoorten niet te verbinden, maar dit is voor de puntentelling wel zo handig. Een dier leg je op een vrije tegel waarop deze diersoort is afgebeeld. Bij sommige tegels krijg je dan een natuurfiche als bonus. Het spel is voorbij wanneer het aanbod van vier tegels niet kan worden aangevuld. Dan krijg je per terreinsoort winstpunten voor je grootste groep tegels, voor de meerderheid in een terreinsoort, voor resterende natuurfiches en voor de dierpatronen op jouw speelveld. De voorwaarden en de opbrengst van deze dierpatronen zijn afgebeeld op vijf algemene ‘opdrachtkaarten’, één voor elke diersoort. Er zijn meerdere opdrachtkaarten per diersoort, zodat de missie per spel varieert.
Cascadia is ontworpen door Randy Flynn en prachtig geïllustreerd door Beth Sobel. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 30-45 minuten. [info]
Ten is een push-your-luck kaartspel, waarbij je opeenvolgende reeksen in vier kleuren probeert te vormen. De kleurkaarten hebben een waarde van 1-9. De jokers hebben dezelfde waardes (soms is de waarde zelf de joker). De geldkaarten tonen 1-5 symbolen en leveren het geld op waarmee je de andere kaarten kunt bemachtigen in veilingen en op de markt. Je begint jouw beurt met een trekfase, waarin je kaarten van de stapel trekt. Wanneer een joker wordt getrokken, wordt je beurt onderbroken door een veiling bij opbod, waarin vanaf jouw linkerbuurman iedere speler één keer mag bieden of passen. Een gewonnen joker hoef je pas aan het einde van een spel aan een reeks toe te wijzen. Met de getrokken kleur- en geldkaarten vorm je een tijdelijk tableau. Jouw beurt eindigt wanneer je stopt en een beloning claimt, of wanneer je nat gaat omdat jouw tableau een kaart- of een geldwaarde heeft van 11+. De kaartwaarde is het saldo van de cijfers op de kaarten minus het saldo van de muntsymbolen op de geldkaarten. Een beloning bestaat uit alle kleurkaarten of alle geldkaarten in jouw tableau. Ga je voor kleurkaarten, dan leg jij de kaarten in jouw verzameling en krijgen je medespelers het geld in de vorm van munten en mag jij straks een koopfase doen. Ga je voor geld, dan krijg jij de munten en gaan de kleurkaarten naar de markt. Ga je nat, dan gaan alle kleurkaarten naar de markt en krijg jij een fiche dat drie munten waard is. Ga jij nat door kleurkaarten, dan krijgen je medespelers het geld. In de koopfase mag je één kleurkaart uit de markt kopen (kostprijs = waarde), als je deze combinatie van kleur en waarde nog niet bezit. Wanneer de laatste kaart van de stapel wordt getrokken, krijgt iedere speler nog één koopfase. Daarna sorteren de spelers hun kleurkaarten en jokers in opvolgende reeksen. Per kleur krijgt je één punt per kaart in jouw grootste opeenvolgende reeks. Heb je alle kaarten van een kleur, dan krijg je er één bonuspunt bij. De speler met de meeste punten wint.
Ten is ontworpen door de auteurs van Point Salad, Molly Johnson, Robert Melvin en Shawn Stankewich, en is geïllustreerd door laatstgenoemde. Het spel is geschikt voor 1-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 15-30 minuten. [info]
Meer informatie: