Mandala Stones is een abstract bordspel van de Poolse uitgever Board and Dice. Aan het begin van het spel vul je een stoffen zak met 96 speelstenen (in vier kleuren en met twee symbolen). Vervolgens plaats je torens van vier willekeurige stenen op de gemarkeerde velden van het centrale voorraadbord. Op vier andere velden plaats je een zwarte keuzepion, elk met één van de twee symbolen bovenop. Iedere speler heeft een eigen tableau, met vijf velden waarop hij stenen verzamelt en een spoor waarop hij zijn score bijhoudt. Je krijgt aan het begin van het spel twee geheime opdrachtkaartjes, waarmee je aan het einde extra kunt scoren.
De actieve speler heeft de keuze uit twee acties: pakken of scoren. Wanneer de vijf velden op je tableau met torens zijn gevuld, heb je niets te kiezen en moet je scoren. In een spel met twee spelers geeft dit vooruitzicht je tegenstander de kans om een mooie pakactie voor te bereiden.
Om stenen te pakken verplaats je een zwarte keuzepion naar een leeg veld. Vervolgens pak je de bovenste stenen van de vier omringende velden, mits ze hetzelfde symbool hebben als de keuzepion en mits ze niet grenzen aan een andere keuzepion. Jij bepaalt welke steen je als eerste pakt, de rest neem je in klokrichting en leg je telkens op de vorige steen. Ten slotte plaats je deze toren ongewijzigd op een leeg veld op jouw tableau.
Wanneer je scoort, kies je één te scoren kleur (waarbij minstens twee van jouw torens deze kleur bovenop hebben) of kies je een of meer bovenste stenen. In het laatste geval verwijder je de bovenste steen van een of meer torens en scoor je 1 punt per verwijderde steen. In het eerste geval scoor je alle torens waar de gekozen kleur bovenop ligt. De opbrengst van elke toren is afgebeeld op je tableau (punten op basis van de actuele hoogte van deze toren, punten op basis van de verschillende hoogtes van al je torens, punten op basis van verschillende kleuren in deze toren). Na een kleurscore verwijder je de bovenste stenen van de desbetreffende torens. Verwijderde stenen leg je aan op het centrale mandalabord. Daar leveren sommige velden een bonus van 1 of 2 winstpunten op.
Het spel is voorbij na de ronde waarin een speler een gemarkeerd veld op het mandalabord bedekt. Het spel eindigt meteen wanneer een speler geen van beide acties kan uitvoeren. De spelers scoren dan nog één van hun opdrachtkaartjes (goed voor 6-10 punten). De speler met de meeste punten wint.
Ten slotte
Mandala Stones is een elegant abstract spel. Het doel lijkt simpel, stukken verzamelen om op je eigen tableau een mooie puntenmotor op te bouwen. Maar op de weg ernaartoe worstel je doorlopend met de beperkingen van het keuzesysteem. Het blijkt toch niet zo simpel om de juiste kleuren in de juiste volgorde te verzamelen, des te meer omdat je geen mooie opties voor je medespelers wilt achterlaten. Staar je niet blind op maximale torens, met meer dan twee spelers worden die je door je oplettende medespelers niet of nauwelijks gegund. Ga voor de hogere scores in kleinere torens, probeer mooie kleurscores met meerdere torens tegelijk voor te bereiden en vergeet de bonuspunten op het mandalabord niet. Als je hiermee rekening houdt, biedt Mandala Stones je een leuke ludieke uitdaging. Tactisch verzamelen en scoren zijn goed met elkaar verbonden.
Potjes met twee en drie spelers waren favoriet. Bij een volle bezetting bleek het bijna nooit mogelijk om een grote mooie buit van het voorraadbord te pakken. Dan werd een deel van het voorraadbord zelfs nauwelijks gebruikt. Vooral met twee spelers kun je beter anticiperen op volgende beurten, wat een bevredigender spelverloop oplevert.
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: ong. 60-75 minuten