De Nederlandse spelauteur Raoul Struijk, die samen met de illustratoren Petra Smits en Sara van Gasteren samenwerkt in RA Games, heeft zaterdag een Kickstarter voor zijn eerste spel Pretpark Tempo gelanceerd. In dit volledig Nederlandstalige kaartspel draft je een pretpark bij elkaar en lok je bezoekers. Het spelmateriaal bestaat uit vijftig unieke attractiekaarten (elk tien in de thema’s Sprookjeswereld, Ruimtestad, Avontureneiland, Dierenrijk en Waterland), één vuurwerkkaart per thema en vijf reclamekaarten.
Het spel bestaat uit twee fases. In de eerste fase bouwen spelers hun pretpark en dienen potentiële bezoekers zich aan. In de tweede fase wordt per bezoeker vastgesteld welk pretpark hij/zij zal bezoeken. Iedere speler start met 6-8 handkaarten. Je kunt elke kaart op twee manieren spelen, als attractie of als bezoeker. Als attractie kijk je naar het thema, het type (vijf categorieën) en de speciale eigenschap, als bezoeker kijk je naar de afgebeelde voorkeur.
Alle spelers spelen eerst één handkaart als attractie op tafel, draaien deze tegelijk open en voeren de speciale eigenschap uit. Daarna leggen alle spelers één handkaart gesloten op de centrale bezoekersstapel. Ten slotte geeft iedereen zijn handkaarten door. Wanneer minimaal één speler geen kaarten heeft om door te geven, is de ronde voorbij. Overgebleven handkaarten gaan terug in de doos. Vervolgens speel je een tweede identieke ronde, waarna de tweede fase begint. Dan draai je telkens de bovenste kaart van de bezoekersstapel om en wijs je deze toe aan het pretpark dat het beste aan de voorkeur voldoet. Via vuurwerk en reclame kun je dit enigszins manipuleren. Wanneer alle bezoekers een pretpark hebben gekozen, is het spel voorbij en wint de speler met de meeste bezoekers.
Pretpark Tempo is geschikt voor 1-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 20-40 minuten. De Kickstarter loopt tot 1 juli. Bij succes wordt het spel naar verwachting in augustus 2021 uitgeleverd.
Dit lijkt me op het eerste gezicht een leuk en luchtig drafting spelletje. Zonder speelervaring kan ik er inhoudelijk verder niets over zeggen. De illustraties op de mij bekende speelkaarten bevallen me, de cover zou ik opnieuw ontwerpen wanneer het spel ooit in de winkels komt te liggen. De huidige cover kan namelijk niet op tegen het ‘grafische geweld’ dat we tegenwoordig gewoon zijn.
Meer informatie: