Clever tot de 3e macht is het derde spel in de succesvolle reeks roll & write dobbelspellen van Wolfgang Warsch. Ook dit spel maakt gebruik van het beproefde spelsysteem met zes gekleurde zeszijdige dobbelstenen (de witte joker, geel, turquoise, blauw, bruin en roze), waarmee je op vijf manieren een mooie score probeert te halen. Het basissysteem is gelijk aan de twee voorgangers. De actieve speler dobbelt en kiest maximaal drie keer één dobbelsteen, legt daarbij de niet gekozen lagere stenen af op de schaal en noteert drie keer zijn resultaat. Daarna mogen de passieve spelers één steen van de schaal kiezen en noteren. Nieuw is de bonus waarmee je een cijferjoker verdient, waarmee je voor de gekozen steen een andere waarde mag noteren.
De gele zone heeft drie rijen met de velden 1-6. Bij de eerste worp zet je het kruisje in de eerste rij, enzovoort. Passieve spelers mogen alleen de gearceerde gele velden aankruisen. Wanneer je hetzelfde getal in twee rijen hebt gevuld, krijg je de tussenliggende bonus. Per rij krijg je 2-42 punten afhankelijk van het aantal kruisjes.
De turquoise zone heeft zes kolommen met elk vijf velden per dobbelwaarde. Je kruist het gegooide turquoise getal, plus een extra kruis voor eerder gekozen stenen met dezelfde waarde. Idem voor de passieve speler wanneer er meer stenen met de gekozen waarde op de schaal liggen. Wanneer het gearceerde deel van een rij of kolom is gevuld, krijg je een bonus. Je kunt per rij 1-21 punten verdienen.
De blauwe zone heeft een ingevulde 7 in het midden. Hier noteer je de som van de blauwe en de witte steen. Vanaf het startveld vul je naar links en/of rechts getallen in: links telkens één lager, rechts tekens één hoger. Maar een 7 mag je altijd invullen, deze reset de reeks. Sommige velden geven een bonus. De score hangt af van de bereikte velden, met een bonus van 4 punten voor bepaalde getallen.
In de bruine zone kruis je het gegooide getal aan, altijd van links naar rechts. Je mag velden overslaan, maar dan zul je bonussen tussen twee velden mislopen. Afhankelijk van het aantal kruisjes verdien je hier 2-90 punten.
In de roze zone vul je getallen in, van links naar rechts zonder velden over te slaan. Als je een bonus wilt, moet je de ingevulde waarde halveren (naar boven afgerond). Negeer je de bonus, noteer je afhankelijk van het veld één tot drie keer de waarde. De ingevulde getallen zijn je winstpunten.
Na het voorgeschreven aantal rondes worden de punten opgesteld en is de winnaar bekend.
Ten slotte
Clever tot de 3e macht is een erg leuke variant op het beproefde principe. Ook nu bestaat de route naar een hoge score uit de combinatie van voldoende punten per kleur en het verzamelen van voldoende vossen. Met laatstgenoemden verveelvoudig jij jouw laagste kleurscore. Ik concentreer me op de vijf vossen in de kleurzones, voor de bonusvos op het “overgooispoor” moet je wat mij betreft te veel knullige kruisjes accepteren.
Bij deze variant draait het helemaal om het listig schakelen tussen de verschillende kleuren. Je pakt de juiste bonussen op het juiste moment, om ergens anders een betekenisvolle stap te zetten enzovoort. Dit voelt een beetje als de tikkie takkie versie van dit spelsysteem. Dit doet de denktijd wel een beetje oplopen.
Bij dobbelen hoort uiteraard een gelukselement. Bij deze variant speelt het geluk een hoofdrol in de turquoise zone. Met een beetje mazzel mag je daar veel extra kruisjes zetten. Da’s niet alleen goed voor de punten, maar ook voor belangrijke bonussen en de essentiële vos. Wanneer turquoise tegenvalt, kun je een topscore vergeten.
Heb je deze variant per se nodig wanneer je de rest al in huis hebt? Natuurlijk niet. Maar ik vind ‘m zo leuk, dat ik sinds de verschijning alleen nog maar deze derde variant heb gespeeld.