Deze week werd ik door de Poolse uitgever Board&Dice aangenaam verrast met het abstracte bordspel Mandala Stones. Dit spel is bedacht door Filip Głowacz, die eerder tekende voor Dice Brewing en Beer Empire. Deze keer doet hij het zonder goudgele rakkers en schuimkragen. Aan het begin van het spel vul je een stoffen zak met 96 speelstenen (vier kleuren en twee symbolen). Vervolgens plaats je torens van vier willekeurige stenen op de gemarkeerde velden van het centrale speelbord. Op vier andere velden plaats je een zwart speelstuk, elk met één van de twee symbolen. Iedere speler heeft een eigen tableau, waarop hij stenen verzamelt en zijn score bijhoudt. Je krijgt aan het begin twee geheime opdrachtkaartjes, waarmee je aan het einde extra kunt scoren.
De actieve speler heeft de keuze uit twee acties: pakken of scoren.
Om stenen te pakken verplaats je een zwart speelstuk naar een leeg veld. Vervolgens pak je de bovenste stenen van de vier omringende velden, mits ze hetzelfde symbool hebben als het zwarte speelstuk en mits ze niet grenzen aan een ander zwart speelstuk. Jij bepaalt welke steen je als eerste pakt, de rest neem je in klokrichting en leg je telkens op de vorige steen. Ten slotte plaats je deze toren op een leeg veld op jouw tableau.
Wanneer je scoort, kies je een kleur (wanneer minstens twee van jouw torens deze kleur bovenop hebben) of kies je een of meer bovenste stenen. In het laatste geval verwijder je de bovenste steen van een of meer torens en scoor je 1 punt per verwijderde steen. In het eerste geval scoor je alle torens van de gekozen kleur. De opbrengst van elke toren is afgebeeld op je tableau (punten op basis van de hoogte, punten op basis van gevarieerde hoogtes, punten op basis van gevarieerde kleuren). Na een kleurscore verwijder je de bovenste stenen van de desbetreffende torens. Verwijderde stenen leg je aan op het centrale mandalabord. Daar leveren sommige velden een bonus van 1 of 2 winstpunten op.
Het spel is voorbij na de ronde waarin een speler een gemarkeerd veld op het mandalabord bedekt. Het spel eindigt meteen wanneer een speler geen van beide acties kan uitvoeren. De spelers scoren hun opdrachtkaartjes (goed voor 6-10 punten per stuk). De speler met de meeste punten wint.
Mandala Stones is geschikt voor 2-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten.
Mandala is een abstract spel zoals ik ze graag zie. Mooi uitgevoerd, een elegant en vlot spelsysteem en voldoende prikkels voor de grijze cellen. Deze zal de komende weken vaker op de speeltafel belanden. White Goblin Games werkt aan een Nederlandstalige editie.
Meer informatie: