Under Falling Skies is een solitair spel, waarbij de speler zijn stad moet beschermen tegen een buitenaardse invasie. Het zwaartepunt van de stad is een ondergrondse basis met meerdere ruimtes, die zijn verdeeld over vijf kolommen. Daarboven vind je het aardoppervlak, dat naadloos overgaat in meerdere luchtlagen, om te eindigen bij het moederschip van de aliens. Ook de rest van het speelbord, inclusief de lanceerplaatsen voor de schepen van de aliens, is verdeeld in dezelfde vijf kolommen. Aan het begin staan vijf paarse schepen klaar voor de lancering.
Je hebt vijf zeszijdige dobbelstenen, drie grijze en twee witte, die je aan het begin van jouw beurt moet gooien. Je moet in elke kolom van jouw basis één dobbelsteen plaatsen. Wanneer je een witte plaatst, moet je de nog niet geplaatste stenen meteen opnieuw gooien. Zodra je een steen plaatst, bewegen alle vijandelijke schepen in deze kolom naar jouw stad, net zoveel velden als het aantal ogen. De bovenste rij van jouw basis bevat afweergeschut. Plaats je daar een steen, dan bewegen de aliens in deze kolom één veld minder. Bevat het veld waarop de alien landt een symbool, dan voer je meteen de desbetreffende actie uit. Wanneer je ze niet uit de lucht knalt, eindigen deze aliens uiteindelijk op jouw stad. Elke inslag levert jouw stad een schadepunt op. De ingeslagen alien keert daarna terug naar het moederschip.
Jouw basis bestaat uit meerdere ruimtes, waar jij jouw dobbelstenen plaatst om de desbetreffende acties uit te voeren. De basis is aan het begin nog niet voltooid. Met jouw graafmachine moet je nieuwe ruimtes ontsluiten. Dit doe je door één van jouw stenen op een veld voor de machine te plaatsen. Vanaf de volgende ronde zijn dan meer ruimtes beschikbaar. Dit mag je niet verwaarlozen, om te winnen moet je flink graven.
In de actiefase wikkel je de dobbelstenen af. Dit doe je in de door jou gewenste volgorde. Afweergeschut heeft dan geen effect meer, de aliens hebben immers al bewogen. In een energiecentrale verdien je de dobbelwaarde aan nieuwe energiepunten, waarvan je er max. 7 kunt opsparen. Energie heb je nodig om de acties in andere ruimtes te betalen. In een laboratorium verdien je de researchpunten waarmee je stappen vooruit zet op het researchspoor; dit is letterlijk de enige route naar de winst. In een vliegbasis krijg je de kans om aliens uit de lucht te knallen. Daartoe is allereerst vereist dat aliens in de vorige fase zijn geëindigd op een explosieveld. Verder moet de dobbelwaarde van de vliegbasis gelijk of hoger zijn dan de desbetreffende explosiewaarde(s). Met een beetje mazzel en planning, kun je meerdere aliens tegelijk uitschakelen. Deze aliens gaan terug naar het moederschip (paarse) of de voorraad (witte).
De ronde eindigt met de moederschipfase. Daarin daalt allereerst het moederschip één rij en wordt de afgebeelde moederschipactie uitgevoerd. Hierdoor komen extra (witte) aliens in het spel, of wordt jouw researchniveau verlaagd, of wordt jouw graafmachine teruggezet. Soms kun je deze ellende voorkomen, door het moederschip te verplaatsen wanneer een alien op het desbetreffende symboolveld eindigt. Ten slotte lanceert het moederschip maximaal vijf nieuwe aliens.
Je wint het spel door de top van het researchspoor te bereiken. Voor de laatste stap heb je 11 researchpunten nodig. Die kun je alleen halen in het grote laboratorium onderin jouw basis. Je verliest het spel wanneer jouw stad het zevende schadepunt oploopt of wanneer het moederschip de rij met het doodshoofd bereikt.
Ten slotte
Wanneer je oppervlakkig naar dit spel kijkt, verwacht je wellicht een mix van een dobbelspel en een arcade game. Under Falling Skies is wat anders. Dit is een elegant plan- en managementspel, waarbij je elke beurt handig moet omgaan met de schaarse middelen en steeds voor lastige keuzes wordt gesteld. Het is leuk dat de waarde van de acties en de beweging van de aliens met elkaar zijn verbonden. De bijbehorende dilemma’s voeren de druk op. Het belang van goed afwegen en plannen houdt de geluksfactor op zich al een beetje in toom. Het verplicht overgooien na plaatsing van een witte steen is soms een welkome resetknop op zoek naar nieuwe kansen.
Het is ook leuk dat de doos vol variatie zit. Na het basisspel kun je als eerste stap opschalen naar het variëren van het speelveld en het bijpassende dreigingsniveau. Verder kun je met de blauwe robotdobbelstenen extra actiepotentieel ontsluiten. En dan is er nog een campagne met vier hoofdstukken, waarin je gaandeweg door een verhaal wordt geleid, dat zich ontwikkelt op basis van jouw keuzes. Om spoilers te vermijden zal ik de campagne hier verder onbesproken laten.
Ik heb weinig tot niets met solospellen. Ik voel me vooral een gezelschapsspeler, ik vind de aanwezigheid van gezellige medespelers te belangrijk. De ontvangst van Under Falling Skies was een verrassing, want ik had een ander spel aangevraagd. Het zij zo, ik ben achteraf blij dat dit buitenaardse pareltje op mijn speeltafel is geland. Ik heb er al een hoop plezier aan beleefd.