999 Games meldt dat het dobbelspel ‘Clever tot de 3e macht’, het derde spel in de succesvolle reeks van Wolfgang Warsch, vandaag is binnengekomen. Ook dit spel maakt gebruik van het beproefde spelsysteem met gekleurde dobbelstenen (de witte joker, geel, turquoise, blauw, bruin en roze), waarmee je op vijf manieren een mooie score probeert te halen. Het basissysteem is gelijk aan de voorgangers. De actieve speler dobbelt en kiest maximaal drie keer, legt daarbij de lagere stenen af op de schaal en noteert drie keer zijn resultaat. Daarna mogen de passieve spelers één steen van de schaal kiezen en noteren. Nieuw is de bonus waarmee je een cijferjoker verdient, waarmee je voor de gekozen steen een andere waarde mag noteren.
De gele zone heeft drie rijen met de velden 1-6. Bij de eerste worp zet je het kruisje in de eerste rij, enzovoort. Passieve spelers mogen alleen gearceerde gele velden aankruisen. Wanneer je hetzelfde getal in twee rijen hebt gevuld, krijg je de tussenliggende bonus. Per rij krijg je 2-42 punten afhankelijk van het aantal kruisjes.
De turquoise zone heeft zes kolommen met elk vijf velden per dobbelwaarde. Je kruist het gegooide turquoise getal, plus een extra kruis voor eerder gekozen stenen met dezelfde waarde. Idem voor de passieve speler wanneer er meer stenen met de gekozen waarde op de schaal liggen. Wanneer het gearceerde deel van een rij of kolom is gevuld, krijg je een bonus. Je kunt per kolom 1-21 punten verdienen.
De blauwe zone heeft een ingevulde 7 in het midden. Hier noteer je de som van de blauwe en de witte steen. Vanaf het startveld vul je naar links en/of rechts getallen in: links telkens één lager, rechts één hoger. Maar een 7 mag je altijd invullen, deze reset de reeks. Sommige velden geven een bonus. De score hangt af van de bereikte velden.
In de bruine zone kruis je het gegooide getal aan, altijd van links naar rechts. Je mag velden overslaan, maar dan zul je bonussen tussen twee velden mislopen. Afhankelijk van het aantal kruisjes verdien je hier 2-90 punten.
In de roze zone vul je getallen in, van links naar rechts zonder velden over te slaan. Als je een bonus wilt, moet je de ingevulde waarde halveren (naar boven afgerond). Negeer je de bonus, noteer je afhankelijk van het veld één tot drie keer de waarde. De ingevulde getallen zijn je winstpunten.
Clever tot de 3e macht is ontworpen door Wolfgang Warsch. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ong. 30 minuten.
Eerste indruk: ook nummer drie is een leuke mix van dobbelen en combineren op zoek naar een hoge score. Na de eerste potjes heb ik nauwelijks zicht op de veelbelovende routes naar een topscore. Dit betekent dat ik nog wat te ontdekken heb. Leuk!
Meer informatie: