In Gingerbread House is iedere speler een heks, die op een tableautje van 3 x 3 velden een huisje in het sprookjesbos bouwt van peperkoektegels in verschillende kleuren en vormen. Door het bos zwervende sprookjesfiguren probeerden voorheen jouw huisje op te vreten, maar daar heb je iets op gevonden. In de kooi met dat tuig! Aan het begin van het spel krijg je een willekeurige voorraad van vijftien dubbele peperkoektegels, waarvan je er drie open als persoonlijk aanbod neerlegt. Verder ontvang je een enkele traptegel. Veertig sprookjesfiguren liggen op tafel als een gedekte trekstapel met vier open kaarten ernaast (de ‘sprookjesrij’). Iedere speler kiest één eerste sprookjesfiguur, die je bij de toegangspoort boven jouw tableau legt. Afhankelijk van het spelersaantal liggen er verder 6-12 opdrachtkaarten op tafel.
De actieve speler legt elke beurt één van zijn drie open tegels op zijn tableau. De tegel mag niet scheef liggen, in de lucht hangen of in zijn geheel op één andere dubbele tegel liggen. Je kunt vooraf een traptegel gebruiken om voor ondersteuning te zorgen. Nadat jij jouw dubbele tegel hebt aangelegd, voer je de functies van de zojuist bedekte symbolen uit. Bij peperkoeksymbolen neem je de desbetreffende peperkoekfiches (je mag er max. tien hebben). Bij een trapsymbool krijg je een nieuwe traptegel (je mag er max. vier hebben). Bij een ruilsymbool mag je een peperkoekfiche ruilen. Bij een kooisymbool lok je een nieuwe sprookjesfiguur naar jouw poort. Bij een joker mag je de functie kiezen. Bedek je met een dubbele tegel twee gelijke symbolen, dan mag je die functie driemaal uitvoeren. Als alternatieve actie mag je een dubbele tegel ongebruikt afleggen om twee traptegels te pakken.
Na het aanleggen van de tegel mag je een of meer sprookjesfiguren vangen. Daartoe kies je een kaart uit de sprookjesrij (voor iedereen toegankelijk) of voor jouw poort (alleen voor jou toegankelijk). Lever de op de kaart afgebeelde peperkoekfiches in en leg de gevangen kaart onder jouw tableau. Vervolgens leg je voor elke zojuist gevangen sprookjesfiguur meteen één enkele jokertegel op jouw tableau. De gevangen sprookjesfiguren leveren winstpunten op. Daarnaast zijn de afgebeelde symbolen (mens/toverwezen en blij/boos) relevant voor de opdrachtkaarten.
Wanneer je alle negen velden van een of meer lagen hebt afgebouwd, mag je aan het einde van jouw beurt een of meer opdrachtkaarten pakken. Je mag er max. drie hebben. Uiteraard neem je graag opdrachten die goed aansluiten bij jouw tot nu toe gevangen sprookjesfiguren.
Na vijftien rondes hebben de heksen hun dubbele tegels verbruikt en worden de punten geteld. Elke onder jouw tableau gevangen sprookjesfiguur levert de afgebeelde punten op. De beloningskaarten leveren in het introductiespel de afgebeelde punten op, in het standaardspel (aanbevolen!) moet je de afgebeelde zaken verzamelen. Verder krijg je nog punten voor restjes peperkoek. De speler met de meeste punten wint.
Ten slotte
Gingerbread House is een toegankelijke en eenvoudige grondstoffenverzamelaar, die pit krijgt door de driedimensionale puzzel waarmee jij jouw economie opbouwt. Daarbij word je geprikkeld door de bonus voor het bedekken van gelijke symbolen. De sprookjesfiguren en de opdrachten zijn de na te streven doelen. Je zit niet alleen maar voor jezelf weg te puzzelen, de spelers zitten elkaar dwars door het wegsnaaien van gewenste sprookjesfiguren en opdrachten. Het is van belang om in de gaten te houden wat de buren verzamelen. Iets pakken wat voor jou en voor een medespeler interessant is, is uiteraard dubbel zo leuk.
Het geluk speelt een rol omdat iedereen aan het begin een willekeurige voorraad tegels ontvangt. Naarmate het spel vordert, blijkt regelmatig dat niet elke persoonlijke voorraad even lekker combineert met de dit spel aanwezige kaarten. Dit gelukselement vind ik niet hinderlijk, het zit mijn speelplezier in elk geval niet in de weg.
Over speelplezier gesproken, Gingerbread House is vlot en toegankelijk. In combinatie met het sprookjesthema is het eerder een familiespel, maar ook veelspelers kunnen het met een gerust hart als tussendoortje opknabbelen. Het spel werkt goed met alle aangegeven spelersaantallen. De spelregels zijn duidelijk en goed opgebouwd, al moest ik even fronsen bij de storende tikfout op pagina 1.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: ong. 30 minuten