Op de Ducosimbeurs van zaterdag 28 september pakt Jumbo uit met demonstraties van vier familiespellen. Het doet me deugd dat Jumbo de hobbyscene weer weet te vinden. Dit roept herinneringen op aan de jaren ’90, toen ik nog aan het roer stond van de Ducosimbeurzen en de bordspellendemo’s op het Spellenspektakel. Toen zette de geweldige Karin Hallebeek Jumbo bij ‘ons soort spelers’ op de kaart. Met Caper en Overbooked had ik afgelopen voorjaar al kennisgemaakt op een Duitse beurs, Harvest Island en Spies & Lies zijn nieuw voor mij. Laatstgenoemden zijn de Spiel 2019 releases van Jumbo.
Caper is een tweepersoonsspel waarbij je dieven en uitrustingkaarten uitspeelt op drie locaties, om daar via een meerderhedenspelletje punten en bonussen binnen te tikken. Mijn eerste kennismaking kwam niet uit de verf. Enerzijds omdat de uitlegster niet goed in het spel zat, maar vooral omdat je vanaf de start wordt geconfronteerd met een wagonlading pictogrammetjes, waardoor je doorlopend het regelboekje moet raadplegen. Dit vond ik zo irritant, dat ik geen behoefte had aan een nadere kennismaking. Mogelijk doe ik het spel hiermee geen recht, maar ik gun mezelf zo nu en dan een portie ongeduld.
Caper is een ontwerp van Unai Rubio met illustraties van Josh Emrich. Het spel is geschikt voor twee spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van ong. 30 minuten. [Info]
De ervaring met Overbooked was wezenlijk anders. Bij dit spel moet je vliegtuigstoelen vullen met verschillende soorten passagiers. Die worden aangeboden via kaarten, waarop ze in tetrisachtige combinaties worden afgebeeld. Soms verplicht de kaart jou ze op bepaalde plekken neer te zetten, andere keren heeft een kaart meer flexibiliteit. De kaarten bemachtig je op een van Century bekende manier (de eerste is gratis, de volgende kost een fiche enzovoort). Passagiers scoren op verschillende manieren punten. Wanneer je met een latere kaart over een eerdere passagier moet bouwen, kost deze overboeking je punten. Vlot, leuk en uitdagend, deze vliegtuigpuzzel komt hier regelmatig op tafel. Mijn recensie taxiet op de startbaan.
Overbooked is een ontwerp van Daryl Chow met illustraties van Gyom en Sandy Solihin. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ong. 30 minuten (wat in mijn ervaring een krappe schatting is). [Info]
Spies & Lies is een tweepersoonsspel dat aanleunt tegen de Stratego setting. Je speelt drie rondes van elk drie fases. In de eerste fase stel je de troepen op. Iedere speler legt één gedekte troepenkaart onder elk van zijn vier missiekaarten. De rangen van de strijders (1-10) moeten altijd van links naar rechts oplopen, met uitzondering van de sergeant (4), die op elke positie mag worden geplaatst (om de tegenstander te misleiden). In de tweede fase draai je de inlichtingenkaart om. Iedere speler plaatst een inlichtingenfiche, die overeenkomt met een strijder wiens rang op de inlichtingenkaart staat, op elk van zijn missiekaarten met uitzondering van de sergeant. In de derde fase probeer je te raden welke strijders je tegenstander heeft uitgezonden op de vier missies. Als je de strijder van je tegenstander goed geraden hebt, plaats je jouw infiltratietoren twee plekken vooruit op de infiltratiepuntenteller. De strijder die je geraden hebt, trekt zich terug. Als je de strijder van je tegenstander niet goed geraden hebt, dan blijft je infiltratietoren staan. In plaats daarvan kan je tegenstander onmiddellijk de speciale eigenschappen van zijn of haar strijder activeren en eventuele infiltratiepunten verdienen of de dubbelspionne rechtstreeks verplaatsen. Zodra jouw infiltratietoren de 10 op de infiltratiepuntenteller bereikt, heb je de vijand succesvol geïnfiltreerd, en kun je de dubbelspionne naar de vijandelijke vlag verplaatsen. De eerste speler die met de dubbelspionne op de vijandelijke vlag is de winnaar (of de speler die er het dichtst bij is wanneer de derde ronde voorbij is).
Spies & Lies is een ontwerp van Don Eskridge met illustraties van Roland MacDonald. Het spel is geschikt voor twee spelers/teams vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van ong. 30 minuten. [Info]
Bij Harvest Island zijn de spelers fruittelers op Formosa. Ze zaaien op verschillende soorten akkers en onder diverse weersomstandigheden om zo veel mogelijk te kunnen oogsten. Met hun kennis van het weer moeten de spelers op het juiste moment oogsten. Het spel is opgedeeld in vier seizoenen. Er is een kaartset voor elk seizoen, met een mix van fruitkaarten en weerkaarten. Terwijl de seizoenen wisselen zal de beschikbaarheid van bepaalde fruitsoorten komen en gaan. Iedere speler trekt aan het begin vier kaarten uit de stapel van het lenteseizoen. De actieve speler heeft de keuze om fruit te telen, door twee kaarten uit te spelen op zijn velden, of om fruit te oogsten voor punten door een veld leeg te maken. Aan het einde van jouw beurt vul je jouw hand weer aan tot vier kaarten. Als je kaarten trekt, kun je weerkaarten onthullen: een stralende zon of een stortbui. De stortbui blokkeert de stralende zon, maar als er op enig moment drie van dezelfde weerkaarten op tafel liggen, dan krijg je noodweer, waarbij één van je velden wordt vernield. Wanneer de stapel van het winterseizoen op is, tellen de spelers hun punten.
Harvest Island is een ontwerp van Chih-Fan Chen met illustraties van Cinyee Chiu. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ong. 45 minuten. [Info]
Meer informatie: