Afgelopen voorjaar kwam 999 Games met de eerste druk van Wingspan, een vlotte en toegankelijke ‘engine builder’, waarbij je op zoek moet naar kaartreeksen die een ronkende actiemotor met lucratieve bonussen opleveren. In dit spel staan vogels centraal, zowel in het thema als in het oogstrelende spelmateriaal. Iedere speler krijgt een tableau met drie leefgebieden voor vogels (bos, weide en moeras), waarop hij rijen vogelkaarten aflegt. Er zijn honderdzeventig unieke vogelkaarten, zodat niet alles elke pot voorbij vliegt. Aan het begin van het spel krijg je vijf vogelkaarten en vijf fiches. Voor elke kaart die je houdt, moet je één voedsel inleveren. Je mag verder één van twee bonuskaartjes houden, die extra punten opleveren wanneer je aan de afgebeelde voorwaarden voldoet. Deze bonus geeft richting aan jouw plannen.
In de eerste ronde beschik je over acht actieblokjes, waarmee je om de beurt telkens één actie kiest. Er zijn vier actiemogelijkheden. Actie 1) Tegen betaling van de op de vogelkaart afgebeelde voedselsymbolen (en de op jouw tableau afgebeelde eieren) mag je een handkaart uitspelen op het eerstvolgende vrije veld van een van de drie leefgebieden. Uiteraard moet de vogel zich daar thuis voelen. Het toevoegen van kaarten vergroot de opbrengst van de bij dit leefgebied behorende actie. Actie 2) Je verzamelt voedsel door de op het eerstvolgende vrije bosveld afgebeelde dobbelstenen uit de – als een vogelhuisje vormgegeven – dobbeltoren te nemen en de desbetreffende voedselfiches te pakken. Deze heb je nodig om via de eerste actie nieuwe volgelkaarten uit te spelen. Actie 3) Je neemt zoveel eieren als zijn afgebeeld op het eerstvolgende vrije weideveld. Deze bewaar je in de nesten op jouw gespeelde vogelkaarten. Actie 4) Je trekt zoveel kaarten als zijn afgebeeld op eerstvolgende vrije moerasveld. Er is een dichte trekstapel en een open aanbod met drie kaarten.
Na de acties 2, 3 of 4 voer je van rechts naar links desgewenst de bruine acties op jouw in dat leefgebied aanwezige vogelkaarten uit. Via deze kaartrijen kun je een lucratieve actiemotor opzetten. Sommige vogelkaarten hebben roze acties, die je activeert in andermans beurt, of een eenmalige actie bij het uitspelen. Vogelacties zijn overigens nooit verplicht.
Nadat alle actieblokjes zijn verbruikt, eindigt de ronde met een telling van tussentijdse doelen, bijvoorbeeld vogels in een bepaald leefgebied of eieren in een bepaalde nestsoort. Je levert één actieblokje in om jouw score op het doel te markeren, de volgende ronde heb je dus één actie minder. Dat doet nauwelijks pijn, omdat je gaandeweg allerlei bruine acties hebt opgezet. De interactieve variant van de tussendoelen geniet mijn voorkeur, dan scoor je op basis van ‘meerderheden’.
Na vier rondes volgt een eindtelling. Dan krijg je winstpunten voor jouw vogels, de bonuskaart(en), de tussendoelen, de verzamelde eieren (wat flink kan oplopen) en via bepaalde vogelacties ‘gestalde’ kaartjes en fiches.
Ten slotte
Wingspan is mij zeer goed bevallen. Daarbij hielp dat ik mij vanaf de eerste pot realiseerde dat de grote hoeveelheid kaarten, en de onbekende volgorde waarin ze opduiken, ervoor zorgt dat ik hier niet de controle heb die ik van bijvoorbeeld een strakke deck builder gewend ben. Ik moet bij Wingspan het beste zien te maken van hetgeen beschikbaar is wanneer ik aan de beurt ben. Daar is niets mis mee, dit houdt me scherp en flexibel. Met Wingspan ligt er een erg leuke, vlotte en redelijk toegankelijke engine builder op tafel, waarbij ik via kaartcombinaties lucratieve actieketens probeer te vormen en (bonus)punten probeer te verzamelen. Dit zijn speelse handelingen waarvoor je mij wakker mag maken.
Bij Wingspan ben je vooral bezig met jouw eigen actie- en puntenmotor. Noemenswaardige interactie vind je terug in het meerderhedenspelletje bij de tussendoelen. En dat is voor dit spel genoeg. Op de doos van de eerste druk was de interactiescore opgeblazen als een fregatvogel, bij de tweede druk is dit hersteld (net als de twee kaartjes met een grafisch foutje).
Wingspan is prachtig verzorgd, de afbeeldingen van de vogels zijn een lust voor het oog en ook de rest van het spelmateriaal ziet er prima uit. De spelregels zijn goed gestructureerd en worden helder uitgelegd. Alleen de regels voor de solovariant (automa) hadden iets scherper gekund, door expliciet te benoemen dat de menselijke speler altijd begint en door expliciet uit te leggen wat je moet doen wanneer de automaspeler het kaartaanbod uitput.
Ik heb vlak voor deze recensie de solovariant een paar keer gespeeld. Ik ben daar normaal niet zo van, maar ik heb me hiermee kostelijk vermaakt. Over spelersaantallen gesproken, Wingspan werkt prima met alle genoemde aantallen. Als tweepersoonsspel vliegt het spel voorbij, bij een volle bezetting heb je meer schik van jouw passieve roze acties.
Wingspan is het Duitse Kennerspiel des Jahres 2019 en de winnaar van de Deutsche Spiele Preis 2019. In Nederland bleef het bij nominaties voor Speelgoed van het Jaar en de Nederlandse Spellenprijs, in België was het wel weer raak bij de Gouden Ludo.
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 40-70 minuten