Het kaartspel Wizard was vanaf 1997 jarenlang de lunchpauzehit op mijn werk. Ik wist menig collega van de Klaverjastafel naar deze boerenbridgevariant te lokken. Ik heb Wizard meer dan 1.000 keer gespeeld en kan er ook anno 2019 nog steeds van genieten. Tot mijn aangename verrassing kondigde de Duitse uitgever Amigo onlangs een Wizard dobbelspel aan, dat is bedacht door de Nederlandse spelauteur Daan Kreek. Daan heeft dit dobbelspel verzonnen zonder Wizard in zijn hoofd. Via Leo Colovini is zijn ontwerp beland bij het redactieteam van Amigo en die zagen er meteen een dobbelspelvariant van Wizard in. In dit Wizard dobbelspel worden de symbolen en kleuren van het kaartspel gebruikt, er is ook een nar die jou kan helpen om strafpunten te voorkomen, de wizard doet dienst als joker en je verdient of verliest punten met juiste respectievelijk onjuiste voorspellingen.
Het spelmateriaal bestaat uit zeven dobbelstenen (met de kleuren blauw, groen, geel en rood, een wizard en een nar), tien toverkaarten voor de variant, één zienerkaart en een scoreblok. Iedere speler krijgt een formulier van het blok. Elke ronde begint met een voorspelling. De ziener voorspelt hoeveel symbolen hij van één kleur gaat gooien. Hij noteert de voorspelling op het desbetreffende veld op zijn formulier. Daarna doet iedere medespeler in volgorde een voorspelling, die moet afwijken van al zijn voorgangers. De eerste medespeler met de hoogste voorspelling in een andere kleur wordt de ziener van de volgende ronde. Ten slotte wijst de ziener een kleur toe aan het wizardsymbool (dit geldt deze ronde voor alle spelers).
Vervolgens mag de ziener drie keer dobbelen. Bij de tweede en de derde worp mag hij dobbelstenen naar keuze opnieuw gooien. Na elke worp mag iedere medespeler passen en de worp voor zichzelf scoren. Wanneer de ziener voortijdig past, moet iedere nog actieve speler ook scoren. Voor jouw score vergelijk jij jouw voorspelling met de zeven dobbelstenen. Zijn aantal en kleur goed voorspeld, dan noteer je een X op het veld van jouw voorspelling. Zijn er meer of minder stenen gegooid, noteer je het verschil. Zijn er een of meer narren gegooid, dan mag jij als alternatief een narrentelling doen. Daartoe noteer je een X op het desbetreffende (lege!) narrenveld en een 0 op jouw mislukte voorspelling.
Het spel is voorbij wanneer iemand de vooraf afgesproken hoeveel X-en op zijn formulier heeft genoteerd (9-12). Je krijgt punten voor juiste voorspellingen. Elke X in de eerste kolom is één punt waard, elke X in de tweede kolom twee punten enzovoort. Heb je het afgesproken aantal X-en gehaald, dan krijg je drie bonuspunten. De bij mislukte voorspellingen genoteerde cijfers leveren hun waarde aan minpunten op.
De toverkaarten worden gebruikt voor een variant. Je trekt elke ronde één toverkaart, die de regels voor deze ronde verandert. Voorbeelden: een wizard telt voor alle kleuren; je mag narren niet opnieuw gooien en de voorspellingen tellen dubbel; narren nemen de kleur van jouw eigen voorspelling aan; je mag een veld met minpunten in de gekozen kleur neutraliseren; de medespelers voorspellen tegelijk in het geheim; enzovoort.
Wizard Würfelspiel is geschikt voor 2-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 20 minuten.
Meer informatie: