999 Games heeft deze week Gingerbread House uitgebracht. Dit is een legspel van Phil Walker-Harding (de auteur van Berenpark). Iedere speler is een heks, die op een tableautje van 3 x 3 velden met peperkoektegels in verschillende kleuren en vormen een huisje in het sprookjesbos moet bouwen. Door het bos zwervende sprookjesfiguren probeerden voorheen jouw huisje op te vreten, maar daar hebben we iets op gevonden. In de kooi met dat tuig! Aan het begin van het spel krijg je een willekeurige voorraad van vijftien dubbele peperkoektegels, waarvan je er drie open als persoonlijk aanbod neerlegt. Verder ontvang je een enkele traptegel en kies je een eerste sprookjesfiguurkaart, die je bij de toegangspoort boven jouw tableau legt.
De actieve speler legt elke beurt één van zijn open tegels op zijn tableau. De tegel mag niet scheef liggen, in de lucht hangen of in zijn geheel op één andere dubbele tegel liggen. Je kunt vooraf een trap gebruiken om voor ondersteuning te zorgen. Nadat jij jouw dubbele tegel hebt aangelegd, voer je de functies van de zojuist bedekte symbolen uit. Bij peperkoeksymbolen neem je de desbetreffende fiches. Bij een trapsymbool krijg je een nieuwe traptegel. Bij een ruilsymbool mag je een peperkoekfiche ruilen. Bij een kooisymbool lok je een nieuwe sprookjesfiguur naar jouw poort. Bij een joker mag je de functie kiezen. Bedek je met een dubbele tegel twee gelijke symbolen, dan mag je die functie driemaal uitvoeren. Als alternatieve actie mag je een dubbele tegel ongebruikt afleggen en twee traptegels pakken.
Na het aanleggen van de tegel mag je een of meer sprookjesfiguren vangen. Daartoe kies je een kaart uit de sprookjesrij (voor iedereen toegankelijk) of voor jouw poort (alleen voor jou toegankelijk). Betaal de op de kaart afgebeelde peperkoeken en leg de gevangen kaart onder jouw tableau. Vervolgens leg je voor elke zojuist gevangen sprookjesfiguur één enkele jokertegel op jouw tableau.
Wanneer je alle negen velden van een of meer lagen hebt afgebouwd mag je aan het einde van jouw beurt een of meer beloningskaarten pakken. Dit zijn opdrachtkaartjes waarmee je extra punten kunt verdienen. Je mag er max. drie hebben.
Na vijftien rondes hebben de heksen hun dubbele tegels verbruikt en worden de punten geteld. Elke onder jouw tableau gevangen sprookjesfiguur levert de afgebeelde punten op. De beloningskaarten leveren in het introductiespel de afgebeelde punten op, in het standaardspel moet je er wat voor doen. Verder krijg je nog punten voor restjes peperkoek.
Gingerbread House is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. Ik heb de Duitse editie de afgelopen maanden twee keer gespeeld. Dit is een grondstoffenverzamelaar met een driedimensionale methode om je economie op te bouwen. Je zit elkaar dwars in het wegsnaaien van kaartjes en opdrachten. Leuk spel.
Meer informatie: