De Duitse uitgever Nürnberger-Spielkarten-Verlag heeft een handvol nieuwe titels aangekondigd, waaronder varianten voor de tophits The Mind en Qwixx. NSV heeft al jaren een duurzame relatie met White Goblin Games, zodat het een en ander ongetwijfeld ook in het Nederlands zal verschijnen (het lijkt erop dat in elk geval Qwixx: Connected, Knaster en Ohanami door de Goblins worden uitgegeven).
The Mind: The Sound Experiment is een versie van het intrigerende minimale kaartspel The Mind. Deze editie bevat een soundtrack op CD. Je kunt de mentale uitdaging vergroten met een variant waarbij je klaar moet zijn voordat je een gong hoort. The Mind is een ontwerp van Wolfgang Warsch.
Qwixx: Connected bevat twee nieuwe scorebloks met varianten voor het populaire dobbelspel Qwixx. Bij de eerste variant zijn op een aantal plaatsen twee gemarkeerde velden met elkaar verbonden. Wanneer je het ene veld aankruist, moet je het andere veld ook aankruisen. Dit klinkt op zich gunstig, maar het kan ook de gewenste ontwikkeling van de tweede rij frustreren. Bij de tweede variant heeft iedere speler een ander scorevel (A-E), waarop sommige velden met een rand zijn gemarkeerd. De velden in deze kronkelende ‘slang’ worden aan het einde van het spel als een vijfde bonuscategorie geteld. Daarbij levert de hoeveelheid kruisjes in de slang op de bekende manier extra punten op.
Qwixx: Connected is een ontwerp van Steffen Benndorf. Deze uitbreiding is speelbaar in combinatie met de dobbelstenen uit het basisspel.
Knaster is een vervolg op het roll & write dobbelspel Würfel Bingo/Knister uit 2007. Jouw scoreblad bevat 5×5 velden, Aan het uiteinde van elke rij, kolom en diagonaal is een puntenwaarde van 5-10 afgebeeld. De actieve speler gooit de twee dobbelstenen en noemt de som van beide worpen. Iedere speler moet dit getal noteren of, als het reeds op zijn blad staat, omcirkelen. Heb je een complete rij, kolom of diagonaal gevuld en bevat deze een scorende pokercombinatie (bijv. een full house, een straat of drie gelijken), dan mag je meteen 1-3 extra getallen omcirkelen. Heb je een complete rij, kolom of diagonaal omcirkeld, dan omcirkel je de bijbehorende winstpunten aan het uiteinde. Wanneer iemand de vijfentwintig velden op zijn blad heeft gevuld, wordt het einde van het spel ingeluid. Dan krijg je de omcirkelde winstpunten plus één punt per omcirkeld veld.
Knaster is een ontwerp van Markus Schleininger, Reinhard Staupe en uiteraard Heinz Wüppen. Het spel is geschikt voor één of meer spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 15 minuten.
Het kaartspel Ohanami bestaat uit een deck van 120 genummerde kaarten (1-120), waarbij elke kaart één van vier symbolen toont. Aan het begin van elk van de drie speelrondes krijgt iedereen tien handkaarten. Iedere speler kiest er twee en geeft de rest door naar de volgende speler. Alle spelers tonen hun twee gekozen kaarten, mogen er 0-2 uitspelen in hun eigen rijen en moeten de ongebruikte kaarten afleggen. Je mag een tuin met drie rijen vormen. Je start een rij met een willekeurige kaart, elke volgende kaart moet hoger zijn dan de hoogste of lager dan de laagste. Vervolgens herhaal je het draften en uitspelen van kaarten, totdat alle gedeelde kaarten zijn verbruikt. Na elke ronde krijgen de spelers drie punten voor elke kaart met een blauw symbool. Na de tweede en de derde ronde krijg je ook nog eens vier punten voor elke kaart met een groen symbool. Na de derde ronde is elke kaart met een grijs symbool zeven punten waard en leveren setjes roze symbolen een progressief oplopende hoeveelheid punten op. De tuinen van de spelers blijven het hele spel liggen.
Ohanami is een ontwerp van Steffen Benndorf. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 20 minuten.
Het spelmateriaal van Silver & Gold bestaat uit zevenenveertig schatkaarten (twaalf paarse, groene en oranje en elf grijze). Hierop vind je schateilanden met meerdere velden, die de spelers in de loop van het spel met hun uitwisbare stiften aankruisen. Iedere speler begint met twee open schatkaarten. Elke beurt bepaalt één van acht expeditiekaartjes hoe alle spelers deze beurt hun kruisjes moet zetten. Daarbij mag je de oriëntatie van het expeditiekaartje wijzigen. Je mag elk eilandveld maar één keer aankruisen. Kan of wil je de expeditiekaart niet opvolgen, dan zet je één kruisje op één van je eilanden. Bij een veld met een X mag je een extra kruisje zetten. Bij een veld met een munt kruis je een munt aan op jouw scorekaart. Bij een veld met een palm krijg je punten. Heb je een volle muntenrij op jouw scorekaart, dan noteer je het hoogste nog beschikbare aantal winstpunten. Een vol eiland leg je op jouw scorestapel. Daarna kies of trek je een nieuw open c.q. gedekt eiland. Na zeven expeditiekaarten wordt een nieuwe ronde gestart. Na vier rondes volgt de puntentelling.
Silver & Gold is een ontwerp van Phil Walker-Harding. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf acht jaar en heeft een speelduur van 20 minuten.
Het kaartspel Go5 bestaat uit een deck van negenenveertig kaarten waarop telkens een cijfer en kleur en een patroon is afgebeeld. De actieve speler trekt een kaart en mag vervolgens een set van minimaal drie kaarten spelen of een bestaande set uitbreiden. Een set bestaat uit kaarten met hetzelfde cijfer, dezelfde kleur of hetzelfde patroon. Er zijn ook jokers. Je beëindigt een ronde via een ‘Go5’, een set van vijf kaarten met max. één joker. Dan scoren de spelers punten voor gespeelde sets en strafpunten voor handkaarten. Go5 is een ontwerp van Armin Mumper. Het spel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf zes jaar en heeft een speelduur van 20 minuten.
Meer informatie: