Het lijkt erop dat 999 Games met het bordspel Carnavalo zijn laatste nieuwe release van 2018 heeft uitgebracht. Het speelbord toont een plein met een spoor, waarover drie neutrale speelfiguren wandelen: Prins Carnaval, een showdanseres en een sterke man. Rond dit spoor vind je zes feesttenten, waar de spelers hun speelkaarten uitspelen om de beloningen te verdienen die hen winstpunten opleveren. Iedere speler bezit vijf speelkaarten (waarde 1-5) in zijn eigen kleur en bovendien één houten confettischijfje in zijn kleur bij elke feesttent. De actieve speler moet één van twee acties kiezen: een speelfiguur verplaatsen of een kaart uitspelen op een feesttent.
Speel je de eerste kaart op een lege tent, dan leg je deze daar open neer. Dit is de zogenaamde podiumkaart. Het is verboden om een kaart te spelen op een tent waar jij de podiumkaart bezit. Ligt er een podiumkaart van een medespeler, dan kun jij het podium overnemen door jouw kaart erop te leggen. De vorige podiumspeler mag ter compensatie zijn scoreschijfje één veld verder zetten op het scorespoortje van deze tent (waarde 0-4). Je mag jouw kaart ook gedekt onder de stapel schuiven. Dan blijft het podium onveranderd en krijgt de podiumspeler een bewegingsfiche. De waarde van de zojuist gespeelde kaart bepaalt de actuele bewegingswaarde van de neutrale speelfiguren. Dit houd je bij op een bewegingsspoor.
Kies je voor de bewegingsactie, dan verplaats je een speelfiguur maximaal zoveel velden als de actuele bewegingswaarde (en bepaalt jouw feitelijke beweging de nieuwe bewegingswaarde). Eindigt een speelfiguur bij een tent met kaarten, dan kan het feest beginnen. Prins Carnaval jaagt de podiumkaart uit de tent, die wordt aangelegd in een carnavalsstoet onder het speelbord. De danseres lokt de onderste kaart met zich mee, die in een volgende tent wordt gewisseld met de podiumkaart. In de tent van de sterke man mag je geen kaarten spelen en zijn de andere speelfiguren niet welkom.
Voor of na jouw actie kun je bewegingsfiches inleveren om de speelfiguren extra te bewegen. Dit kun je op de hiervoor beschreven manier doen, maar een fiche staat je ook toe om als alternatief rechtstreeks naar de afgebeelde tent te springen. Na zo’n teleportatie daalt de bewegingswaarde meteen naar nul.
Je speelt in totaal vier rondes. Een ronde eindigt wanneer het vereiste aantal spelers alle kaarten heeft uitgespeeld of wanneer de carnavalsstoet onder het speelbord vijf kaarten bevat. Dan volgt de telling. In elke tent tellen de spelers hun invloedpunten (de som van jouw kaarten en de actuele waarde van jouw schijfje). Bij een gelijke stand krijgt niemand iets. Anders mag de sterkste speler van die tent zijn schijfje wegnemen (waarde 5) en krijgt de tweede speler een daar zichtbaar puntenfiche (waarde 1-4). Heeft de sterkste zijn schijfje al in een vorige ronde gewonnen, dan neemt hij uiteraard het fiche. Bij de stoet moet de speler met de hoogste waarde een praalwagen kopen (vijf strafpunten) en krijgt de tweede speler een puntenfiche (waarde 3-5). Na de telling nemen de spelers hun kaarten terug en begint de volgende ronde. Na de vierde ronde tellen de spelers hun punten.
Carnavalo is een ontwerp van Peter Verhaeghe, met illustraties van Mark Borgions. Het spel is geschikt voor 2-6 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van ongeveer 60 minuten. Dit spel is door 999 Games in 2014 gescout tijdens de Italiaanse spelontwerpwedstrijd Premio Archimede (het heette toen nog Messti).
Meer informatie: