De Vlaamse uitgever Jumping Turtle Games richt zich niet uitsluitend op in eigen huis ontwikkelde spellen, maar haalt ook interessante buitenlandse titels naar het Nederlandse taalgebied. Met Teotihuacan: City of Gods hebben ze een indrukwekkende vis gevangen. Dit spel domineert al weken de hete hitlijst in de Spiel 2018 preview op Boardgamegeek. De deal voor de Nederlandstalige editie was net te laat om mee te kunnen liften op de eerste productierun. De eerste Nederlandstalige exemplaren worden in mei 2019 verwacht, de rest van de oplage volgt pas in de loop van dat jaar.
Teotihuacan: City of Gods is een worker placement bordspel, dat zich afspeelt in Midden-Amerika omstreeks het begin van onze jaartelling. De spelers managen hun werkers en grondstoffen, ontwikkelen nieuwe technologieën, beklimmen de treden van de drie grote tempels, bouwen huizen voor de inwoners van de stad en richten de grote zonnepiramide op in het centrum van de stad. Het spel wordt in drie epochen gespeeld, die eindigen met een zonsverduistering en een telling.
Iedere speler bestuurt een groep werkers, dit zijn dobbelstenen die gaandeweg in kracht toenemen. Wanneer je aan de beurt bent kun je één werker verplaatsen of al jouw inactieve werkers voor drie cacao opnieuw activeren. Je verplaatst een werker maximaal drie stappen naar een actiebord, waar je kiest uit het verzamelen van cacao, uit aanbidding (waarmee je o.a. vooruit gaat op het desbetreffende tempelspoor en/of een tegel kunt bemachtigen die jou een bonus oplevert), of uit de hoofdactie (tegen betaling van cacao voor andere aanwezige werkers). Je speelt jouw eerste pot met de op het speelbord afgedrukte actieborden, later kun je variëren met de losse actieborden. Na een hoofdactie mag je i.h.a. een of meer werkers upgraden. Wanneer een werker het zesde niveau bereikt, verwisselt hij het tijdelijke met het eeuwige. Dan ga je een stap vooruit op het dodenspoor, reïncarneert de steen met waarde 1 in het paleis en kies je één beloning (5 punten, 6 cacao of een stap op een tempelspoor).
Een hoofdactie op een productiebord levert grondstoffen op (jouw aantal werkers bepaalt uit welke rij, jouw zwakste werker uit welke kolom). Een hoofdactie op het alchemiebord levert je een technologische ontwikkeling op. Op het edelenbord mag je een huis bouwen, wat je winstpunten oplevert. Jouw aantal werkers bepaalt de bouwlocatie. Op het decoratiebord betaal je goud om een decoratie op de piramide te mogen plaatsen, wat je punten en stapjes op tempelsporen kan opleveren. Op het constructiebord mag je bouwtegels op de piramide plaatsen, wat grondstoffen kost en punten oplevert. De laatste bouwtegel activeert de laatste zonsverduistering en het einde van het spel.
Een tijdperk eindigt met een zonsverduistering en een puntentelling. Dan krijgen de spelers de laagst zichtbare huiswaarde aan winstpunten voor elke stap op het dodenspoor, winstpunten voor elke stap op het piramidespoor, met een bonus voor de koploper, en progressief oplopende punten voor setjes via bonustegels verzamelde maskers. Daarna reset je het piramidespoor, moet iedere speler zijn werkers betalen met cacao (een 4 of 5 eet twee keer zoveel) of per ondervoede werker drie punten inleveren. Bij de laatste telling scoor je ook de tempelbonussen. Het spel bevat een variant waarbij het einde minder planbaar is en een volwaardige solitaire variant met een bot.
Teotihuacan: City of Gods is een ontwerp van Daniele Tascini en Dávid Turczi. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 90 – 120 minuten.
Update: de Nederlandstalige editie van Teotihuacan bevat een promo voor Dice Settlers (en vice versa). De Turtles zullen laatstgenoemde ook uitgeven.
Meer informatie: