De derde Spiel 2018 release van de Vlaamse uitgever Jumping Turtle Games is het coöperatieve kaartspel The Snitch. Bij dit spel moeten de spelers samen uit een gevangenis ontsnappen door een geweer naar binnen te smokkelen. Maar het is mogelijk dat één van je celmaten plots een verrader wordt en als Snitch de ontsnapping saboteert. Om het geweer naar binnen te smokkelen moet je vijf plannen voltooien. Alle spelers kiezen aan het begin van het spel één kaart uit hun hand en leggen deze open voor zich neer; dit is hun persoonlijke plan. Elk plan vereist een specifiek aantal gedekte kaarten om het te volbrengen. Is dit aantal bereikt, dan wordt eerst een kaart van de trekstapel toegevoegd, waarna de kaarten van het plan worden onthuld. Wanneer alle onthulde contacten verschillend zijn en er hoogstens één verraadsymbool opduikt, dan is het plan een succes. Als beloning mogen de eigenaar en zijn twee buren een kaart van de contactenstapel trekken. Bij een mislukt plan legt de eigenaar zijn kaart gedekt voor zich neer in zijn geheime voorraad. Nu kun je de hierop afgebeelde voorwerpactie gebruiken. Vervolgens moeten de eigenaar en zijn twee buren een kaart van de ondervragingsstapel trekken. Voor elk verraadsymbool moet je een kaart extra trekken. Ten slotte trekt de eigenaar een nieuw plan en krijgt hij de cipierkaart (wat een spreekverbod oplevert).
De actieve speler mag één van de volgende acties uitvoeren: een kaart spelen onder het plan van een van zijn directe buren, een kaart van de ondervragingsstapel trekken of een voorwerp gebruiken. Van de stapel kun je een contactkaart, een Snitch of een ontsnappingsplan trekken. De Snitch houd je geheim tot je het spel in je eentje weet te winnen (omdat de ondervragingsstapel leeg is, je het geweer krijgt of de finale ontsnapping mislukt). Wanneer de ondervragingstapel zeven of minder kaarten bevat, begint een gevangenisrel. Dan wordt het gemakkelijker om kaarten aan plannen toe te voegen. Wanneer het vijfde plan succesvol is afgerond, ben je er in geslaagd het geweer binnen te smokkelen. De spelers stemmen wie het geweer krijgt. Wordt dat per abuis de Snitch, dan wint hij meteen en verliest de rest. Vervolgens mag de bezitter van het geweer een medespeler afknallen (bij voorkeur de Snitch). Ten slotte wordt een ontsnappingsroute van zes gedekte kaarten gevormd. De ontsnapping lukt wanneer alle onthulde contacten verschillend zijn en er hoogstens één verraadsymbool opduikt.
The Snitch is een ontwerp van Ally Steven Severi. Het spel is geschikt voor 4-6 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 20-30 minuten. Je vindt Jumping Turtle Games op Spiel in hal 5, standnummer A121. Het Spellenspektakel en Spel staan ook op de agenda van deze uitgever.
Meer informatie: