Claim is een slagenspel voor twee spelers van Scott Almes, dat op Spiel 2017 door White Goblins Games in een internationale editie is uitgebracht. Het spel bevat tweeënvijftig mooi geïllustreerde kaarten die zijn verdeeld over vijf volken: veertien goblins (0-9 en vijf nullen), tien dwergen (0-9), tien zombies (0-9), tien dubbelgangers (0-9) en acht ridders (2-9). Het spel kent twee fases, je gaat als het ware getrapt naar de winstvoorwaarden.
In de eerste fase krijgt iedere speler dertien handkaarten, de resterende zesentwintig kaarten vormen een trekstapel. Je speelt dertien slagen, waarbij je strijdt om één open kaart die aan het begin van elke slag van de stapel wordt getrokken. De jongste speler begint de eerste slag, daarna begint steeds de winnaar van de vorige slag. Je speelt één handkaart, waarna de tegenstander ‘kleur’ moet bekennen. De hoogste kaart van de gevraagde ‘kleur’ wint de slag. De winnaar van de slag legt de gewonnen kaart op zijn volgelingenstapel. De verliezer trekt de bovenste kaart van de dichte (!) stapel, mag deze bekijken en legt deze op zijn eigen volgelingenstapel. Beide gespeelde handkaarten gaan uit het spel.
Na deze dertien slagen speel je de tweede fase met de kaarten uit jouw volgelingenstapel. In deze fase legt de winnaar van elke slag beide gespeelde kaarten op zijn scorestapel. Aan het einde van het spel tel je de kaarten in jouw scorestapel. Dan krijg je één winstpunt voor elk volk waarvan jij de meeste kaarten hebt verzameld. De sterkste kaart van het volk breekt een eventuele gelijke stand. Met drie of meer winstpunten win je het spel.
Vier van de volken hebben een speciale eigenschap. Een ridder verslaat altijd een eerder gespeelde goblin. De verliezer van een slag in de tweede fase legt de in deze slag gespeelde dwergen op zijn scorestapel. De dubbelganger is een joker, die je ook op een ander volk mag spelen wanneer je kunt bekennen. Gespeelde zombies worden in de eerste fase niet verwijderd, maar gaan dan al rechtstreeks naar de scorestapel van de winnaar van de slag.
Ten slotte
Ik ben verzot op slagenspelletjes. Dit is een tak van sport die weinig tweepersoonsspellen kent, daarom vind ik Claim een leuke aanwinst voor mijn spellenverzameling. De verschillende eigenschappen van de volken hebben echt effect op het spelverloop. Hier moet je goed op inspelen, wat een leuke speelse uitdaging oplevert. De geluksfactor is een domper op de feestvreugde. In de eerste fase trekt de verliezer van elke slag een blinde kaart. Als je dan een paar keer flinke mazzel hebt, mag je in de tweede fase met een sterk deck spelen waarvoor je gevoelsmatig nauwelijks iets hebt moeten doen. Dit zorgt met enige regelmaat voor een onbevredigend spelverloop.
De spelregels bevatten een paar taal-, tik- en opmaakfoutjes, maar dat zijn we gewend bij deze uitgever, die spotgoedkope spelregels helaas belangrijker lijkt te vinden dan vakmanschap.
White Goblin Games werkt aan de opvolger Claim 2, met vijf nieuwe volken die je desgewenst kunt combineren met de volken uit dit spel.
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: ong. 30 minuten