Na het succesvolle Orléans komt White Goblin Games komende week met de Nederlandstalige editie van Altiplano, het tweede ‘bag building’ spel van de Duitse uitgever dlp games. Ik heb de Duitse versie helaas nog niet gespeeld, en ik beschik niet over inhoudelijke informatie van White Goblin Games, waardoor ik me noodgedwongen beperk tot een oppervlakkige beschrijving uit oktober 2017. Het spel speelt zich af in de Zuid-Amerikaanse Andes. Altiplano is een opbouwspel waarbij je een lucratieve productieketen moet opzetten. Naast het ontwikkelen van een effectieve productie is het ook zaak om de juiste goederen op het juiste moment te leveren, het wegennet tijdig uit te bouwen en om je goederen zo handig op te slaan dat je daarmee de waardevolste locaties in jouw pakhuis vult.
Aan het begin hebben de spelers slechts toegang tot bepaalde grondstoffen en goederen. Iedere speler heeft namelijk een andere startpositie met verschillende materialen. Op de markt kun je nieuwe productielocaties en daarmee nieuwe opties bemachtigen. De verschillende goederen (vis, alpaca, cacao, zilver, voedsel enzovoort) hebben specifieke eigenschappen en plaatsen waar je ze kunt gebruiken. Zo zorgt zilver voor rijkdom, is vis een ruilmiddel voor andere goederen en leveren de alpaca’s je wol waarmee je stoffen kunt maken. De strijd om de verschillende goederensoorten is fel. Hetzelfde geldt voor de nieuwe locaties. Altiplano is geschikt voor 2-5 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van 60-120 minuten. Het spel is ontworpen door Reiner Stockhausen en geïllustreerd door Klemens Franz.