De Spaanse uitgever ThunderGryph Games heeft vandaag een Kickstartercampagne gelanceerd voor Michael Schacht’s spel Spirits of the Forest. Het speelveld is een bos dat is opgebouwd uit een raster van 48 losse tegels. Op de tegels vind je ‘spirit symbolen’ en ‘power symbolen’. Op sommige tegels liggen fiches. In jouw beurt moet je één of twee tegels uit het speelveld nemen en open voor je neerleggen. Je mag alleen tegels van de buitenkant van de rijen nemen. Als je twee tegels neemt, moeten ze dezelfde kleur hebben en mogen ze in totaal niet meer dan twee spirit symbolen bevatten. Als je een tegel met een fiche kiest, mag je het fiche bekijken en leg je het gedekt voor je neer; dit telt als een extra symbool. Aan het einde van je beurt mag je een eigen edelsteen op een tegel in het speelveld leggen. Hiermee probeer je die tegel voor een volgende beurt te claimen. Een medespeler mag de tegel wel pakken, maar dat kost hem een eigen edelsteen. Wanneer alle tegels zijn genomen, volgt de puntentelling. Dan krijg je punten wanneer je de meeste spirit symbolen van een soort bezit. Bezit je niets van een symbool, dan krijg je voor deze soort vijf strafpunten. Vervolgens worden de powersymbolen op een verwante manier gescoord.
Spirits of the Forest wordt in drie versies aangeboden: retail, deluxe en een collector’s edition. Het spel is geschikt voor 1-4 spelers vanaf 14 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 20 minuten. Ik zou de officiële leeftijdindicatie met een korreltje zout nemen, 10+ moet volgens mij ook kunnen. Na een succesvolle Kickstartercampagne moet het spel in juli 2018 verschijnen.
De campagne wordt begeleid door een sympathieke actie. Onder het motto ‘trees for the future’ plant de uitgever voor elk verkocht exemplaar het zaadje van een nieuwe boom.
Het spelsysteem van Spirits of the Forest heeft een rijk verleden. Michael Schacht verstrekte mij van de week een korte geschiedenisles.
De eerste verschijningsvorm van het spel was het Web of Power Card Game. Dit spel was bedoeld voor 3-5 spelers, had meer kaarten en een andere soort fiches. Michael had dit spel aanvankelijk aangeboden aan Goldsieber (de uitgever van zijn uitmuntende bordspel Web of Power, hier bekend als Kardinaal & Koning). Toen Goldsieber niet toehapte, verscheen het spel in 2001 bij Michael’s eigen uitgeverij Spiele aus Timbuktu. Daar was het onderdeel van een reeks professioneel vormgegeven en gedrukte spellen, waarvan je het materiaal zelf moest uitknippen.
In 2002 werd hij benaderd door een redacteur van Ravensburger, die op zoek was naar tweepersoonsspellen. Michael besloot om twee bestaande spelideeën, die oorspronkelijk bedoeld waren voor meer spelers, te bewerken. Het ene was Crazy Chicken, het andere was het Web of Power kaartspel, dat in 2003 als Richelieu bij Ravensburger verscheen. Dit tweepersoonsspel werd in hetzelfde jaar geëerd met een plek op de Auswahlliste van het Spiel des Jahres.
Ondertussen had Michael in 2002 op zijn eigen website een online versie van Richelieu gepubliceerd, die later werd hernoemd naar Web of Power Card Game: The Duel. Later verschenen meer online implementaties. In 2012 werd Web of Power Card Game: The Duel uitgebracht als app.
Spirits of the Forest is de eerste versie voor 1-4 spelers. Michael heeft voor dit spel een solovariant ontwikkeld, die volgens eigen zeggen verrassend goed werkt. Volgens Michael is het echt lastig om deze variant te winnen. Michael en de uitgever hebben de afgelopen maanden over tal van ideeën voor dit spel gediscussieerd, waaronder een teamspel en enkele kleine aanvullingen. Hij is benieuwd welke ideeën als stretch goals in de Kickstartercampagne zullen opduiken.
Op Tabletopia in een real-time online implementatie van het spel beschikbaar. Daar loopt ook een toernooi.
Meer informatie: