De Duitse uitgever PD-Verlag komt met drie nieuwe titels naar Spiel 2017 (nieuwe locatie: hal 2, stand F110).
TransAtlantic is een nieuw strategisch bordspel van Mac Gerdts. Het speelt zich af omstreeks 1900 en draait om de opkomst van de scheepvaart met stoomschepen. De spelers bouwen hun vloten op en beconcurreren elkaar in verschillende regio’s. Het spel bevat 50 historische schepen, waaronder de Mauretania, Olympic of de Titanic. Bij TransAtlantic valt er heel wat te beslissen. Bij het samenstellen van jouw vloot moet je rekening houden met snelheid, tonnage en passagierscapaciteit. Je moet verder bepalen waar jij jouw schepen inzet. Ga je voor moderne schepen om mee te kunnen doen op de Atlantische Oceaan, of probeer je met oudere schepen je geld te verdienen in de Stille of de Indische Oceaan? Welke schepen gaan op korte termijn uit de vaart en welke nieuwe modellen komen eraan? Ga je op de route naar New York voor een snelheidsrecord om daarmee de ‘Blauwe wimpel’ te verdienen, of ga je voor cruises met een groot aantal passagiers? Heb je meer kolenbunkers nodig om je schepen te voorzien, of meer handelshuizen en zo ja in welke regio’s? Waar is de concurrentie actief, waar kun je ze verdringen?
Naast het management van jouw vloot en financiën, moet je ook jouw kaarthand optimaliseren. Net als bij Concordia kies je een actie door in jouw beurt één kaart uit te spelen. Tijdens het spel komen er meer kaarten beschikbaar, met betere en/of volkomen nieuwe acties. Deze nieuwe kaarten zijn meteen bruikbaar. Een forse verbetering van jouw actiepotentieel is aantrekkelijk, maar dan lever je wel in op handelshuizen en hun winstpunten. Anders dan bij Concordia leveren de kaarten je geen winstpunten op, dat doen met name de stoomschepen zelf. Aan elk schip is één van vijf vlaggen toegewezen. Via elke vlagsoort zijn punten te verdienen, zowel door je te concentreren op bepaalde vlaggen, als door spreiding.
Het aanbod van de schepen en de actiekaarten zorgt van spel tot spel voor variatie. Hierop moet je jouw strategie baseren. Houd daarbij je financiën op orde en vooral ook je medespelers goed in de gaten, zodat je op tijd naar plan B kunt overstappen wanneer de spelsituatie erom vraagt. De spelers zitten elkaar regelmatig in de weg. Ze graaien schepen en actiekaarten voor andermans neus weg. Ze gaan voor een transportactie in een regio waar jouw schip nog geen kolen heeft geladen. Ze zetten een schip zo in dat uitgerekend jouw oude schip uit de vaart moet worden gehaald enzovoort.
Het spel bevat verschillende varianten, waaronder de Presidentvariant voor gevorderde spelers. TransAtlantic is geschikt voor 2-4 spelers vanaf twaalf jaar en heeft een speelduur van ongeveer 60-120 minuten. Volgens de auteur moeten vier ervaren spelers het in 75 minuten kunnen klaren. [Info]
Er verschijnt verder een nieuwe Concordia uitbreiding: Ägypten / Kreta. In Egypte speelt de Nijl de hoofdrol, met overstromingen en stroomafwaarts extra graan. Je kunt ook punten verdienen via handel in wierrook en goud. Kreta heeft een klein speelbord met twintig steden in negen regio’s, waarop je goed met twee spelers kunt spelen. [Info]
Rob ’n Run is een coöperatief familiespel van de nieuwe spelauteur Michael Luu. De spelers zijn bankrovers op de vlucht voor de politie, die onderweg nog her en der een bankje proberen leeg te halen voordat het alarmsysteem wordt geactiveerd. De wisselende bendeleider weet welke voorwerpen nodig zijn voor een succesvolle kraak, maar helaas is de rest van de bende al op pad en hapert de communicatie. Praten is verboden, je geeft hints door het uitspelen van kaarten. Het spel is geschikt voor 2-5 spelers vanaf tien jaar en heeft een speelduur van 30-60 minuten. [Info]
Meer informatie: