999 Games meldt dat de Nederlandse editie van Great Western Trail, het nieuwe bordspel van succesauteur Alexander Pfister, naar voren wordt gehaald. Deze experttitel was opgenomen in de dienstregeling van het eerste kwartaal van 2017, maar wordt nu al eind november uitgerold. De Nederlandse doos is niet zwart-wit, maar op een prachtige manier gekleurd. Het is mooi dat de uitgever dit al voor Spiel 2016 meldt, zodat Nederlandstalige spelliefhebbers weten dat ze niet lang hoeven te wachten op de versie in hun eigen taal.
Alexander Pfisters nieuwste creatie speelt zich af in Amerika, in de tijd dat het Wilde Westen werd ontdekt en ontwikkeld. In dit spel reizen de spelers met hun speelfiguur over de diverse ‘trails’ van het wilde westen en proberen daar (bij voorkeur goede) zaken te doen. Aan deze trails bevinden zich aan de start van het spel al enige gebouwen die toegang tot specifieke acties bieden. Dit kunnen acties zijn als het aanwerven van personeel (cowboys, bouwvakkers, spoorwegingenieurs), de aankoop van vee, het plaatsen van nieuwe gebouwen enzovoort. Met de vier bewegingsstappen die je aan het begin hebt, probeer je zo effectief mogelijk gebruik te maken van alle acties, om zo goed voorbereid te zijn voor het bezoek aan Kansas City. Zoals alle wegen naar Rome leiden, voeren alle trails namelijk naar Kansas City. Hier kun je het ingekochte vee in harde dollars omzetten en tegelijkertijd investeren in de steden die je via Kansas City met het spoor kunt bereiken. Hoe verder je via het spoor kunt opschuiven, hoe beter je inkomen en hoe hoger je bonuspunten aan het einde van het spel. Heb je Kansas City bezocht, reis je weer terug naar het begin van de trail en start je een nieuwe route.
Elke route zal weer anders verlopen, want de concurrentie zit niet stil en ook jij bent zelf actief in het neerzetten van gebouwen langs de trails. Elk gebouw is een ‘stap’ en maakt een weg dus langer om over te reizen. De gebouwen zijn aan het einde van het spel punten waard, maar geven vooral toegang tot acties die lucratiever zijn dan de neutrale gebouwen op het bord (die overigens elk nieuw spel door een variabele opstelling ergens anders zullen liggen). Voor deze acties kun je helaas alleen je eigen en de neutrale gebouwen gebruiken; die van je medespelers kosten geld of tijd en probeer je zo veel mogelijk te vermijden. Op die manier kan de alternatieve route met die vervelende indianen of overstroomde rivieren op den duur goedkoper of sneller worden, te meer omdat er ook acties bestaan waarmee je deze obstakels kunt verwijderen en de opgeruimde obstakels aan het einde punten waard zijn.
Net als in Mombasa lopen er allerlei verschillende sporen naar de overwinning, in dit geval zelfs letterlijk. Moet ik meer cowboys werven? Dan kan ik mijn veestapel uitbreiden en dat betekent meer inkomsten. Of liever ingenieurs? Die zorgen ervoor dat ik steeds verder kan komen op de spoorlijn. Maar eigenlijk wil ik ook bouwvakkers, want anders kom ik nooit aan de dure gebouwen toe met die extra acties en bonuspunten. Strategie is belangrijk, maar enig gezond opportunisme is zeker noodzakelijk om de krenten uit de pap te vissen, met name om te verhinderen dat een ander dat doet.
Qua moeilijkheidsgraad is Great Western Trail iets lichter dan het veelgeprezen maar toch wel behoorlijk pittige Mombasa. Al word je in het begin wat overspoeld door de acties en de combinaties die je kunt maken, je hebt per beurt maar vier stappen en één actie. Dat maakt de keuzes beperkt en je bent snel genoeg weer aan de beurt om eventuele fouten te herstellen. En ook als aan het einde van het spel alle punten zijn geteld, denk je: ‘de volgende keer ga ik het eens zo en zo proberen’. Great Western Trail is geschikt voor 2-4 spelers vanaf 12 jaar en heeft een speelduur van 75-150 minuten. (Spelbeschrijving: Bob Schubert, op basis van een prototype van eggertspiele).
Meer informatie: