De Duitse uitgever HABA is een gigant in kinderspellenland. De gele dozen vol kinderpret zijn ook bij de Nederlandse speciaalzaken een vertrouwd gezicht. In het najaar van 2015 startte HABA een nieuwe familiespellenlijn met Avonturenland, Spookies en Karuba. De start was succesvol: Avonturenland is nog in de race voor de Nederlandse Spellenprijs, Karuba sleepte dit voorjaar een nominatie voor het Spiel des Jahres in de wacht. Ik heb laatstgenoemde deze zomer vaak op tafel gehad, het is tijd om mijn speelplezier ook hier te delen.
Bij Karuba heeft iedere speler een eigen bordje waarop een tropisch eiland met 30 velden is afgebeeld. Aan de L-vormige kust worden op elk eiland vier avonturiers in vier verschillende kleuren neergelegd. In de jungle aan de overzijde worden vier tempels in dezelfde kleuren geplaatst. De configuratie is op elk eiland identiek, maar kan uiteraard van spel tot spel variëren.
Iedere speler beschikt over 36 genummerde jungletegels, waarop rechte paden, bochten, T-splitsingen en volwaardige kruisingen zijn afgebeeld. Met deze tegels moet je avonturiers en tempels van dezelfde kleur zien te verbinden. De expeditieleider schudt zijn tegels en vormt een gedekte voorraad, de andere spelers sorteren hun tegels open op nummer.
De expeditieleider trekt een tegel en noemt het nummer, waarna de andere spelers dezelfde tegel uit hun voorraad pakken. Daarna heeft iedereen de keuze om de tegel op zijn eiland aan te leggen of om de tegel weg te leggen om een avonturier te bewegen.
Het aanleggen kent weinig regels. Dit mag alleen op vrije velden en het nummer moet altijd in de linkerbovenhoek staan. Je hoeft ze niet naast andere tegels aan te leggen, maar uiteindelijk heb je natuurlijk wel behoefte aan doorgaande paden. Bevat de tegel een symbool van een kristal of een goudklompje, dan leg je er een bijpassend speelstukje op.
Als je een tegel weg legt, mag je één avonturier over de paden op jouw eiland verplaatsen. Het aantal paden op de weggelegde tegel bepaalt de bewegingspunten (2-4). Je mag de beweging (ook tussentijds) beëindigen op een tegel met een kristal of goudklompje om deze te bemachtigen. Eindigt jouw avonturier bij zijn eigen tempel, dan verdien je een tempelschat. Omdat deze tempelschatten steeds minder waard worden, is het zaak als eerste de tempel te bereiken.
Het spel is voorbij wanneer de laatste jungletegel is omgedraaid of een speler met al zijn avonturiers zijn tempels heeft bereikt. Dan krijg je punten voor tempelschatten (2-5), goudklompjes (2) en kristallen (1).
Ten slotte
Karuba is aan de ene kant een race naar de tempels, aan de andere kant mag je de rustige wandeling langs de goudklompjes en edelstenen niet veronachtzamen. Je hebt dus onder tijdsdruk wat te kiezen en moet daarbij ook op elkaar letten. Karuba is dus meer dan een solistische exercitie op je eigen bordje. Deze interactie legt wel een leemte in het regelboekje bloot. Hoe ga je om met tegels leggen wanneer het erom spant? Wanneer je eigenlijk eerst wilt weten wat die lolbroek aan de overkant met zijn tegel doet, voordat jij zelf de knoop doorhakt. Aan mijn speeltafel kijken we voor het leggen even naar de bordjes van de buren, daarna hakken we tegelijkertijd de knoop door en doen ons eigen dingetje. Eerst wachten en dan gluren bij de buren is wat mij betreft niet in de geest van het spel.
Aan een volgende versie van de spelregels wordt een korte FAQ over de volgorde van beslissen toegevoegd.
Wat gebeurt er, als twee of meer spelers niet kunnen beslissen wat ze met hun kaartjes moeten doen, omdat hun beslissing afhangt van wat de andere spelers doen? In dit geval moet de speler die op dat moment de meeste punten heeft, als eerste beslissen. Indien twee of meer van de betrokken spelers evenveel punten hebben, moet de oudste als eerste beslissen.
Karuba is een leuk legspel met een race-element. Dit is waarlijk een familiespel, dat zowel kinderen als oudere spelers kan bekoren. Eenvoudig in opzet, snel uitgelegd, maar toch met voldoende uitdaging en speelplezier. Het spel werkt goed met alle spelersaantallen. HABA’s familiespellenlijn heeft een prima start gemaakt.
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 40 minuten