De winst bij de Deutsche Spiele Preis van Mombasa is nog maar net geïncasseerd, of eggertspiele heeft de volgende experttitel van Alexander Pfister klaarstaan. Op Spiel 2016 wordt het bordspel Great Western Trail uitgebracht. Aangezien 999 Games al is begonnen met de productie van de Nederlandse editie, zal ook deze niet lang op zich laten wachten. Mijn goede vriend Bob Schubert heeft afgelopen voorjaar een prototype van het spel gespeeld, ik geef hem het woord.
Alexander Pfisters nieuwste creatie speelt zich af in Amerika, in de tijd dat het Wilde Westen werd ontdekt en ontwikkeld. In dit spel reizen de spelers met hun speelfiguur over de diverse ‘trails’ van het wilde westen en proberen daar (bij voorkeur goede) zaken te doen. Aan deze trails bevinden zich aan de start van het spel al enige gebouwen die toegang tot specifieke acties bieden. Dit kunnen acties zijn als het aanwerven van personeel (cowboys, bouwvakkers, spoorwegingenieurs), de aankoop van vee, het plaatsen van nieuwe gebouwen enzovoort. Met de vier bewegingsstappen die je aan het begin hebt, probeer je zo effectief mogelijk gebruik te maken van alle acties, om zo goed voorbereid te zijn voor het bezoek aan Kansas City. Zoals alle wegen naar Rome leiden, voeren alle trails namelijk naar Kansas City. Hier kun je het ingekochte vee in harde dollars omzetten en tegelijkertijd investeren in de steden die je via Kansas City met het spoor kunt bereiken. Hoe verder je via het spoor kunt opschuiven, hoe beter je inkomen en hoe hoger je bonuspunten aan het einde van het spel. Heb je Kansas City bezocht, reis je weer terug naar het begin van de trail en start je een nieuwe route.
Elke route zal weer anders verlopen, want de concurrentie zit niet stil en ook jij bent zelf actief in het neerzetten van gebouwen langs de trails. Elk gebouw is een ‘stap’ en maakt een weg dus langer om over te reizen. De gebouwen zijn aan het einde van het spel punten waard, maar geven vooral toegang tot acties die lucratiever zijn dan de neutrale gebouwen op het bord (die overigens elk nieuw spel door een variabele opstelling ergens anders zullen liggen). Voor deze acties kun je helaas alleen je eigen en de neutrale gebouwen gebruiken; die van je medespelers kosten geld of tijd en probeer je zo veel mogelijk te vermijden. Op die manier kan de alternatieve route met die vervelende indianen of overstroomde rivieren op den duur goedkoper of sneller worden, te meer omdat er ook acties bestaan waarmee je deze obstakels kunt verwijderen en de opgeruimde obstakels aan het einde punten waard zijn.
Net als in Mombasa lopen er allerlei verschillende sporen naar de overwinning, in dit geval zelfs letterlijk. Moet ik meer cowboys werven? Dan kan ik mijn veestapel uitbreiden en dat betekent meer inkomsten. Of liever ingenieurs? Die zorgen ervoor dat ik steeds verder kan komen op de spoorlijn. Maar eigenlijk wil ik ook bouwvakkers, want anders kom ik nooit aan de dure gebouwen toe met die extra acties en bonuspunten. Strategie is belangrijk, maar enig gezond opportunisme is zeker noodzakelijk om de krenten uit de pap te vissen, met name om te verhinderen dat een ander dat doet.
Qua moeilijkheidsgraad is Great Western Trail iets lichter dan het veelgeprezen maar toch wel behoorlijk pittige Mombasa. Al word je in het begin wat overspoeld door de acties en de combinaties die je kunt maken, je hebt per beurt maar vier stappen en één actie. Dat maakt de keuzes beperkt en je bent snel genoeg weer aan de beurt om eventuele fouten te herstellen. En ook als aan het einde van het spel alle punten zijn geteld, denk je: ‘de volgende keer ga ik het eens zo en zo proberen’. Great Western Trail is geschikt voor 2-4 spelers vanaf 12 jaar en heeft een speelduur van 75-150 minuten.
De tweede nieuwe titel is Camel Up Cards. Net als in het bekroonde bordspel nemen vijf kamelen deel aan een race, die uit meerdere etappes bestaat. Het parcours is opgebouwd uit speelkaarten. Met een palmboom en een woestijnvos kun je dit parcours beïnvloeden. De spelers proberen zoveel mogelijk geld te verdienen door op de posities van de dieren in de race te wedden. Een speler kan wedden op de winnende of derde kameel in een etappe of op de winnaar of verliezer van de complete race. De kamelenrace wordt aangestuurd door racekaarten, die één voor één van een trekstapel worden genomen. Deze racestapel is aan het begin van de etappe door de spelers samengesteld, die één open en meerdere gedekte racekaart(en) toevoegen. Iedere speler heeft ook nog één racekaart op de hand, die hij op een geschikt moment kan uitspelen in plaats van een kaart van de stapel. Zodra de racestapel is verbruikt, is de etappe voorbij. Dan krijgen de spelers geld op basis van de posities van de kamelen en hun weddenschappen. Na een paar etappes passeert de eerste kameel de finish en eindigt het spel met een laatste uitbetaling. De speler met het meeste geld is dan de winnaar. Camel Up Cards is geschikt voor 2-6 spelers vanaf 8 jaar en heeft een speelduur van ongeveer 30 minuten. De Nederlandstalige editie van 999 Games wordt medio september verwacht.
Op Spiel 2016 komt eggertspiele verder met Jórvík, een bewerking van Stefan Feld’s Die Speicherstadt uit 2010, in Nederland als Het Koopmanshuis uitgegeven door The Game Master. De setting is verhuisd van Hamburg naar de door Vikingen gestichte voorloper van York. Dit is een listig en elegant biedspel met een interessante variant van het principe van een veiling bij afslag. De spelers drijven gezamenlijk de prijzen op, waarna stap voor stap wordt bepaald voor welke prijs de koper de kaart mag aanschaffen. Je moet jouw werkers op de juiste plekken zien te krijgen, die de gewenste combinatie van initiatief en een acceptabele kostprijs opleveren. Daarbij kijk je allereerst naar jouw eigen wensen en geldzak, maar uiteraard ook naar de medespelers. Omdat het geld meestal schaars is, is het op al deze ‘juiste’ plekken dringen geblazen en krijgen de veilingen vanzelf pit. Bij zulke veilingen stijgt de biedkoorts soms tot grote hoogte. Voor je het weet, geef je dan te veel geld uit en moet je een paar beurten op een houtje bijten. Jórvík is geschikt voor 2-5 spelers vanaf 10 jaar en heeft een speelduur van 45-75 minuten.
De vierde nieuwe titel is Glück Auf – Das große Kartenspiel, een inhoudelijk op zichzelf staand kaartspel van Wolfgang Kramer & Michael Kiesling, dat is gebaseerd op het gelijknamige bordspel uit 2013. De spelers duiken opnieuw in de kolenmijn, om daar steenkool te delven en efficiënt in de wagons te laden. Met de juiste locomotief en een bijpassend contract gaat de lading op weg en kun je winstpunten verdienen. Dat doe je ook met de juiste aandelen en bedrijfsdoelen. Dit kaartspel is geschikt voor 2-4 spelers vanaf 10 jaar en heeft een speelduur van 60-90 minuten.
Meer informatie: