White Goblin Games is gestart met de uitlevering van het nieuwe kaartspel Sushi Go. Dit spel ligt vanaf morgen in de winkels. Bij Sushi Go verzamel je verschillende soorten sushikaarten in drie rondes. Aan het begin van een ronde houdt iedere speler één van zijn handkaarten, legt deze open op tafel en geeft de rest door aan de linkerbuurman. Dit gaat zo meerdere keren rond. Aldus verzamelen de spelers setjes sushikaarten, die aan het einde van de ronde punten opleveren. Sommige kaarten geven punten aan de speler met de meeste sushi in die soort. Andere kaarten geven alleen punten voor een set met de juiste omvang of steeds meer punten voor groeiende sets. Bepaalde sushikaarten scoren goed in combinatie met wasabi. Na drie rondes sushi smikkelen is het vanzelfsprekend tijd voor een toetje. Dat is goed nieuws voor de speler met de meeste toetjes, slecht nieuws voor de speler met de minste. Het regelboekje bevat ook nog een variant voor het draften en een variant voor twee spelers. Ik heb de eerste potjes inmiddels achter de kiezen. Sushi Go is een vreselijk leuk verzamelspelletje met een interactief distributiesysteem. White Goblin Games heeft de winkeliers ook voorzien van de gratis mini-uitbreiding Sojasaus. Vraag ernaar wanneer je het spel koopt.
In de loop van het eerste kwartaal verschijnen nog meer nieuwe titels.
Hands is een nieuw spel van Chislaine van den Bulk. De speelkaarten tonen allerlei handsymbolen. Iedere speler heeft steeds vijf kaarten, waaruit hij een symbool kiest dat hij met een hand uitbeeldt. Vindt hij een partner onder zijn medespelers, dan mogen beiden de desbetreffende kaart op hun scorestapel leggen. De kaarten met een dubbele hand werken anders. Die eindigen als strafpunt op de scorestapel van de langzaamste na-aper. Een luchtig partyspelletje van Chislaine, dat kinderen zal aanspreken.
Kite Fight bestaat uit drie spelletjes in een blikken doosje. In het eerste spelletje verzamel je windkaarten door jouw genummerde vliegerkaarten (20 stuks met tweemaal de waarde 1-10) naast de windstapels uit te spelen. In het tweede spelletje wordt aan het begin een speelveld van windkaarten neergelegd, die de spelers in de loop van het spel bedekken met hun vliegers. Wanneer het speelveld is bedekt, gaat elke windkaart naar de speler met de meeste vliegers erop. In het derde spel ligt een kolom met de windkaarten 1-5 klaar. In deze vijf rijen leggen de spelers hun vliegers af, oplopend naar rechts, aflopend naar links. Ook hier gaat de windkaart naar de sterkste.
Liefhebbers van het bordspel Terra Mystica kunnen hun hart ophalen met de uitbreiding Vuur & IJs, waarin nieuwe volken voor verse uitdagingen zorgen. Deze uitbreiding wordt in de loop van februari verwacht.
In de loop van het eerste kwartaal zou ook nog 1 Nacht: Weerwolven en Waaghalzen moeten uitkomen. In deze vlotte variant op het bekende Weerwolvensysteem kruipt iedere speler in de huid van een dorpeling, een weerwolf of één van de speciale karakters. Om te winnen moet je na één nacht en één dag ontdekken wie de weerwolven zijn en er ten minste één over de kling jagen…..tenzij jij zelf een weerwolf bent!
Ten slotte zit de eerste uitbreiding van het dobbelspel Machi Koro in de pijpleiding. Deze Haven bevat nieuwe gebouwen en bezienswaardigheden en vervangende exemplaren voor het door een drukfout ontsierde Bedrijvencomplex uit het basisspel. Met deze uitbreiding kun je Machi Koro met vijf spelers spelen. Ook deze uitbreiding wordt in de loop van februari verwacht.
Meer informatie: