Vandaag maakt de Nederlandse uitgever White Goblin Games bekend dat hij enige tijd geleden de rechten heeft bemachtigd voor de internationale spellenhit MACHI KORO. De Japanse editie van dit dobbelspel was op Spiel 2013 in minuten uitverkocht en werd meteen een gewild collectors item. Dit jaar is en wordt het spel in tal van landen opnieuw uitgebracht. De Goblins werken op dit moment hard aan de vertaling en de opmaak van hun Nederlandstalige editie.
MACHI KORO is een vlot dobbelspel, waarin de spelers met gebouwkaarten een eigen stad opbouwen. Iedere speler begint het spel met twee startgebouwen en vier bezienswaardigheden. De overige gebouwkaarten worden als open voorraad klaargelegd. In jouw beurt gooi je de dobbelsteen (aanvankelijk 1, later desgewenst 2). Het gegooide getal bepaalt welk gebouw wordt geactiveerd. De kleur van een geactiveerd gebouw bepaalt wanneer en door wie er wordt uitbetaald (geld van de bank ongeacht wie aan de beurt is, geld van de bank in jouw eigen beurt, geld van de actieve speler of geld van alle medespelers). Er zijn dus ook gebouwen die in de beurten van medespelers actief worden. Met jouw geld kun je aan het einde van jouw beurt één nieuw gebouw uit de voorraad kopen of één van jouw bezienswaardigheden activeren. Laatstgenoemden zijn niet alleen goed voor extra voordeeltjes tijdens het spel (waaronder een tweede dobbelsteen wanneer je jouw treinstation activeert). De speler die als eerste zijn vierde bezienswaardigheid activeert wint namelijk het spel.
“Dit is een enorm verslavend spelletje dat zo leuk is dat je er geen genoeg van krijgt als je eenmaal bent begonnen”, aldus Jonny de Vries van White Goblin Games. “MACHI KORO is zo onvoorstelbaar leuk omdat het spel strategische beslissingen combineert met een enorme snelheidvan spelen. Ook tijdens de beurt van je tegenstander speel je mee.Dit is een spel dat een hele grote doelgroep zal aanspreken. De spelregels zijn simpel maar het spel zelf is intrigerend, zowel voor spellenliefhebbers als voor mensen die eigenlijk nooit spellen spelen. De vraag ‘zullen we nog een keer spelen?’ klinkt bijna als vanzelfsprekend vanuit de deelnemers. Dit is een spel dat je keer op keer uit de spellenkast haalt om te spelen. We verwachten ontzettend veel van MACHI KORO de komende jaren.”
MACHI KORO is geschikt voor 2-4 spelers en duurt ongeveer 30 minuten.
“De geruchten en speculaties over MACHI KORO gaan al een tijd rond in de Nederlandse en Vlaamse spellenverenigingen. Op internationale beurzen waren de spellen de afgelopen tijd niet aan te slepen. We zijn erg blij dat we MACHI KORO kunnen toevoegen aan ons assortiment. We zullen bij de eerste editie een exclusieve promo kaart beschikbaar stellen. Deze kaarten (een set van 5) zijn gratis verkrijgbaar via al onze verkooppunten bij aanschaf van de eerste editie van MACHI KORO.”
Meer informatie: