White Goblin Games heeft alweer een interessante licentie op de kop getikt. De Goblins gaan dansend het nieuwe jaar in met Rococo, de Nederlandstalige editie van Rokoko. Dit op Spiel 2013 gelanceerde bordspel is ontworpen door Matthias Cramer, Louis Malz en Stefan Malz, de prachtige illustraties zijn van Michael Menzel. Rococo wordt in de loop van het eerste kwartaal verwacht.
Voor een gedetailleerde spelbeschrijving geef ik het woord aan kleermaker Bob Schubert.
In Rococo vertegenwoordigen de spelers bekende kleermakerateliers die de eer hebben om hun prachtige jurken aan het hof van Lodewijk XV van Frankrijk te leveren. We leven in de tijd van de Rococo, waar uitbundige vormen en decoratie in hoog aanzien staan. De spelers kopen grondstoffen in (doek in verschillende kleuren, kant en zilverdraad), verwerken deze tot kleding en leveren deze aan de vijf belangrijkste adellijke families in Frankrijk, om zo hun prestige en invloed te versterken.
Het spel doet denken aan het zeer speelbare Fresko van Queen Games, maar is zowel bij het maken van de producten en het scoren hiervan een stuk complexer. De verschillende acties voer je uit met een ‘deck’ van actiekaarten, die je in de loop van het spel verder verbetert. Met deze kaarten stuur je de hulpjes naar de markt, maak je jurken met je meesters & leerlingen, probeer je de gunst van de koningin te verwerven (=startspeler worden) of investeer je in het personeel van je atelier. Heb je een jurk klaar, kun je deze verkopen aan de openbare markt of leveren aan het hof. Dit laatste levert weinig of geen geld op, maar verhoogt je prestige en invloed – daarmee investeer je in één van de vele bonussen bij het tellen van de overwinningspunten. De adellijke families worden op het spelbord weergegeven als 5 ‘zalen’, die plaats bieden voor 5 tot 10 jurken. De meerderheid in een kamer levert een leuke bonus op, maar dat is lang niet de enige manier om extra prestige (= overwinningspunten) te krijgen. Je kunt je prestige ook verbeteren door ornamenten te schenken, een vuurwerk te verzorgen of muzikanten van mooie kleding te voorzien.
De eerste keer is het bijna onmogelijk om de vele bonussen te overzien en hun effect te berekenen. Vele wegen leiden naar Versailles, elk spel zal zich anders ontwikkelen. Voor welke meerderheid wil ik gaan? Heb ik nog genoeg geld? Wat doen de anderen? Er zijn waarachtig meer dan genoeg keuzes om je gedurende de 7 rondes van dit spel bezig te houden. Rococo heeft een origineel thema en is optisch – hoe kan het ook anders- zeer mooi uitgevoerd. Met zijn speelduur (90-120 minuten) en zijn ingewikkelde bonusstructuur richt het spel zich vooral op de ‘veelspelers’. En op liefhebbers van mooie kleding: het percentage vrouwelijke spelers was in ieder geval in Essen opvallend hoog.
Meer informatie: