Bij Udo Grebe Gamedesign staat een nieuw spel van de twee Belgische auteurs Fréderic Moyersoen en Arno Maesen in de steigers. The Longest Trench is een kaartspel voor twee spelers, waarin met behulp van kaarten en dobbelstenen de belangrijkste slagen uit de Eerste Wereldoorlog worden nagespeeld. The Longest Trench speel je niet op een landkaart, maar op een tijdlijn waarop alle belangrijke veld- en zeeslagen in de Eerste Wereldoorlog aan bod komen. Op zaterdag 26 oktober wordt het spel van 10 tot 14 uur gedemonstreerd op Spiel 2013 in de stand van Udo Grebe Gamedesign (stand 2D-130).
The Longest Trench wordt uitgebracht via het bekende P500-systeem. Je tekent in op een exemplaar. Wanneer er meer dan 500 liefhebbers zijn, wordt het spel geproduceerd. Mocht het project niet slagen, ben je niets kwijt. Udo Grede Gamedesign zal een Engelstalige editie produceren. De auteurs nemen zich voor om de Nederlandstalige spelliefhebbers van dienst te zijn met een online vertaling.
Spelbeschrijving van de auteurs: het spel bestaat uit een reeks historische veld- en zeeslagen die in chronologische volgorde worden uitgevochten. Spelers plaatsen legers op drie fronten, wijzen steunkaarten toe en vuren met dobbelstenen hun kanonnen af. De uitslag van elke front-confrontatie wordt uitgewerkt. Wie op de meeste fronten wint, haalt de overwinning binnen. Het overwinningsspoor stelt het wel en wee van de oorlog voor. Het doel is om door een reeks van overwinningen de oorlog voortijdig in jouw voordeel te beslissen of anders de meeste punten te behalen bij het einde in 1918. Kenmerken: sterk tactisch spel met een uitgewerkt historisch referentiekader, originele spelmechanismen, kaartmanagement, planning en spanning. Elk spel is anders dankzij de bonussets.
Meer informatie: