Op de valreep van Spiel 2013 presenteert Bordspeler.nl een handvol gedetailleerde spelbeschrijvingen van nieuwe titels. Dit zijn spellen die we al hebben gespeeld en/of die na het bestuderen van de regels om aandacht vroegen. Door tijdgebrek is het lijstje korter dan ons lief is. Het zij zo, we hopen dat dit initiatief toch voldoende leesplezier en nuttige informatie oplevert.
Veel plezier, Niek & Erwin
Nauticus is een nieuw bordspel van Wolfgang Kramer en Michael Kiesling. Iedere speler exploiteert in 4-5 speelrondes zijn eigen scheepswerf, waar hij schepen in vier verschillende formaten bouwt. Het speelbord toont een actiecirkel met 8 actievelden. Op elk veld zijn 0-3 uitzendkrachten afgebeeld, waarmee je de desbetreffende actie kunt uitvoeren (waar nodig aangevuld met jouw eigen arbeiders). Op elk veld vind je verder de bonus, die de actieve speler ontvangt wanneer hij deze actie kiest. De acties zelf vind je terug op losse tegels, die elke ronde willekeurig over de actiecirkel worden verdeeld. Aan de buitenrand van de actiecirkel kun je zien hoeveel geld je voor losse onderdelen moet betalen. De actieve speler kiest een actie, hij incasseert eerst de bonus en beslist vervolgens of hij de actie uitvoert of past (en een van zijn pasfiches omdraait). Daarna mogen de andere spelers de actie uitvoeren of passen. De gekozen actietegel wordt daarna verwijderd. Elke ronde worden 7 van de 8 acties uitgevoerd, waarbij de actieve spelers telkens doorschuift.
Met de ene groep acties kun je scheepsonderdelen (romp, mast of zeil) en goederen kopen. Alles wat je gratis ontvangt (als bonus of voor een prijs van 0) moet je eerst in jouw pakhuis stallen. Betaalde zaken mag je meteen bouwen, waarbij je zult begrijpen dat je voor elk zeil een vrije mast nodig hebt en voor elke mast en elk goed een vrij rompstuk. In één schip moeten alle masten en zeilen dezelfde kleur hebben, wat het bouwen lastiger maakt. Gelukkig zijn er ook kroonmasten en –zeilen, die je als joker kunt inzetten. Deze jokers kun je als bonus kiezen wanneer je een schip hebt afgebouwd.
Met de andere groep acties kun je onderdelen/goederen uit jouw pakhuis alsnog bouwen, goederen in volgeladen schepen verkopen, geld nemen of een kronentelling activeren. Met laatstgenoemde actie scoor je punten voor elk kroonsymbool in jouw werf. Dit kan het verschil maken!
De volgorde waarin acties worden gekozen is belangrijk. Wat voor de een nu gunstig is, kan voor de ander nu nutteloos zijn. Dit is een aspect om rekening mee te houden. Iedere speler heeft een tegel waarmee hij tijdens zijn beurt een tweede actie kan claimen, ook wanneer deze in de ronde al is geweest. Dit is een belangrijk hulpmiddel om in de cruciale laatste speelronde jouw logistieke uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.
Tijdens het spel verdien je punten via bonussen en kroontellingen en verlies je punten wanneer je aan het einde van de ronde niet gebruikte pasfiches bezit. Bij de eindtelling kun je veel punten verdienen met de grote schepen en met een hoge stapel identieke (geleverde!) goederen.
Nauticus is een klassieke Duitse veelspelertitel, waarbij planning, schaarste en optimaliseren de boventoon voeren. Het actiemechanisme werkt leuk en biedt zo nu en dan ruimte voor interactieve fratsen. Daarnaast kan het bonussysteem voor voltooide schepen spectaculaire kettingreacties genereren, waarmee een goede planner grote sprongen voorwaarts kan maken. Ik heb genoten van mijn eerste proefpot met twee spelers. Deze staat hoog op mijn verlanglijst.
Probeer dit spel op Spiel in Hal 3, stand B-118.
Tekst: Erwin