Op de valreep van Spiel 2013 presenteert Bordspeler.nl een handvol gedetailleerde spelbeschrijvingen van nieuwe titels. Dit zijn spellen die we al hebben gespeeld en/of die na het bestuderen van de regels om aandacht vroegen. Door tijdgebrek is het lijstje korter dan ons lief is. Het zij zo, we hopen dat dit initiatief toch voldoende leesplezier en nuttige informatie oplevert.
Veel plezier, Niek & Erwin
Een beschaving opbouwen met kaarten; waar hebben we dat meer gehoord? Alleen speelt Nations van E. & R. Rosén en N. & R. Håkansson (uitgever: Lautapelit.fi) in 40 minuten per speler (en een solovariant is bijgeleverd). Je hebt als grondstoffen voedsel, steen en goud, en verder houd je jouw ontwikkeling, militaire kracht en stabiliteit bij. Dit alles uiteraard om zoveel mogelijk overwinningspunten te behalen.
Je speelt gedurende vier tijdperken steeds twee ronden. De kaarten die beschikbaar zijn liggen in rijen die 1, 2 of 3 goud kosten. Na een ronde worden de goedkope rijen weggelegd en kaarten uit de duurste rij naar de goedkoopste verplaatst. Daarna bepaal je of jouw bevolking groeit (en of dat ten koste van je stabiliteit of voedselproductie gaat), of dat je extra grondstoffen krijgt. Nog een gebeurtenis openleggen en de ronde kan echt beginnen.
Een ronde speel je door tot iedereen gepast heeft. Uiteraard kun je een kaart kopen. Sommige kaarten worden meteen uitgevoerd, en per ronde kan één oorlogskaart gekocht worden die aan het einde uitgevoerd wordt, maar de meeste kaarten hebben beperkte plekken op jouw bord, waarop al verschillende voorgedrukt zijn. Op gebouw- en eenheidskaarten kun je een arbeider plaatsen. Althans, dat kost vanzelfsprekend grondstoffen. Als laatste actie kun je een architect kopen voor het wonder dat je aan het oprichten bent. Dit kost afhankelijk van het wonder grondstoffen, en de architecten zijn ook nog eens schaars. Je hebt bovendien maar plek voor één bouwwonder. Gelukkig heb je wel plaats voor vijf gerealiseerde wonderen, die blijvende positieve invloed op je natie uitoefenen.
Aan het einde van een ronde produceer je, wijzigt de speelvolgorde op basis van militaire kracht, en worden oorlog en gebeurtenis afgehandeld. De op het moment van kopen geldende militaire kracht van de speler die oorlog koopt, moet nu door elke speler geëvenaard worden om te voorkomen dat je grondstoffen en overwinningspunten verliest. Stabiliteit kan grondstoffenverlies beperken. Aan het einde van een tijdperk krijg je overwinningspunten voor elke speler die minder ontwikkeld is (in het spel, wijsneus!). Na de achtste ronde krijg je nog extra punten voor je (arbeiders op) kaarten, en nog een beetje voor grondstoffen, kracht, stabiliteit en ontwikkeling.
Door bepaalde, gemarkeerde, kaarten te verwijderen wordt het spel eenvoudiger. Ook kun je ervaren spelers een handicap geven, door minder grondstoffen te laten ontvangen als de bevolking niet groeit. Of het inderdaad sneller speelt en goed gebalanceerd is, zal nog moeten blijken. Waar ik wel een beetje angstig voor ben, is het ‘boekhouden’. Als je een arbeider weghaalt, of plaatst, of een kaart overbouwt, moet je je stabiliteit en kracht meteen aanpassen. Tijdens productie loop je voor elke grondstof en ontwikkeling alle kaarten af om te zien hoeveel je krijgt en moet betalen. Dat zou best wel eens de vaart en het plezier uit zo’n spel kunnen halen. Toch maar eerst een proefpotje doen dus!
Probeer dit spel op Spiel in Hal 3, stand B-108 (Asmodee).
Tekst: Niek