Spelauteur Yannick Gervais duikt in de geschiedenis van Pyramidion, een van de nieuwe Spiel 2012 titels van White Goblin Games. In zijn ‘designer diary’ schetst hij het ontstaan en de ontwikkeling van dit bordspel over de bouw van de grote piramide van Gizeh. Het is bijvoorbeeld leuk om te lezen hoe het spelsysteem meerdere wisselingen van thema heeft ondergaan: van de Titan III SF-setting, via de fantasievolle middeleeuwen van Dendragon, naar het oude Egypte.
In Pyramidion zijn de spelers als voormannen verantwoordelijk voor het beheer van de bouwmaterialen op de bouwlocatie en voor de aanvoer van goederen. Ze activeren locaties en spelen hun kaarten uit, waarmee ze de grootste invloed bij de beste locaties proberen te verkrijgen.
De voormannen onderhouden contacten met kooplieden, onderhandelaars en slavendrijvers. Hiermee proberen ze de beste goederen te verkrijgen, die op boten worden geladen. Volledig beladen boten zetten koers naar de bouwplaats. De beste voorman krijgt van de farao de ultieme beloning. Hij mag de sluitsteen op de top van de piramide plaatsen: de Pyramidion!
Link: Pyramidion ‘designer diary’.
Link: White Goblin Games.